fbpx
Skip to main content

Πλατφόρμα της ΕΕ για την πρόληψη και την αποτροπή της αδήλωτης εργασίας

Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο επίτροπος κ. Andor για τη συμφωνία του Συμβουλίου που αφορά την πλατφόρμα της ΕΕ για την πρόληψη και την αποτροπή της αδήλωτης εργασίας

Ο ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης κ. László Andor εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα στο πλαίσιο του Συμβουλίου των Υπουργών Απασχόλησης και Κοινωνικής Πολιτικής της ΕΕ όσον αφορά τη λεγόμενη «γενική προσέγγιση» με σκοπό τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής πλατφόρμας για την καλύτερη πρόληψη και αποτροπή της αδήλωτης εργασίας. Η πλατφόρμα αποσκοπεί να φέρει σε επαφή διάφορους εθνικούς φορείς επιβολής του νόμου που συμμετέχουν στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, η οποία έχει σοβαρές επιπτώσεις στις συνθήκες εργασίας, τον θεμιτό ανταγωνισμό και τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Η Επιτροπή υπέβαλε την πρότασή της για τη δημιουργία της πλατφόρμας τον Απρίλιο του 2014 (IP/14/387, MEMO/14/271, MEMO/14/272)

«Χάρη στη συμφωνία του Συμβουλίου σχετικά με τη γενική προσέγγιση, η πλατφόρμα βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίησή της. Η αδήλωτη εργασία αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για όλα τα κράτη μέλη, επειδή στερεί από τους εργαζομένους την κοινωνική προστασία και τις αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, υπονομεύει τον θεμιτό ανταγωνισμό για τις επιχειρήσεις και θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να συμμετάσχουν ενεργά όλα τα κράτη μέλη στις δραστηριότητες της νέας πλατφόρμας, ιδίως επειδή η αδήλωτη εργασία δεν είναι απλώς εσωτερικό πρόβλημα αλλά έχει διασυνοριακή διάσταση. Αν ενώσουμε τις δυνάμεις μας, θα μπορέσουμε καλύτερα να καταπολεμήσουμε αυτή τη μάστιγα», σχολίασε ο αρμόδιος για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης επίτροπος, κ. László Andor.

Η πλατφόρμα αναμένεται να φέρει σε επαφή όλους τους φορείς επιβολής του νόμου που ασχολούνται με την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, όπως οι επιθεωρήσεις εργασίας και οι επιθεωρήσεις κοινωνικής ασφάλισης, οι φορολογικές και μεταναστευτικές αρχές, καθώς και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς (π.χ., σε επίπεδο ΕΕ, εκπρόσωποι των εργοδοτών και των εργαζομένων). Θα καλύψει ένα κενό σε επίπεδο ΕΕ, όπου μέχρι τώρα η αδήλωτη εργασία εξετάζεται αποσπασματικά και χωρίς συντονισμό σε διάφορες επιτροπές και ομάδες εργασίας. Θα επιτρέψει την αποτελεσματικότερη συνεργασία μεταξύ εκείνων που ασχολούνται με την αδήλωτη εργασία επιτόπου και σε καθημερινή βάση.

Η νέα πλατφόρμα αναμένεται ότι:

θα προσφέρει ένα φόρουμ όπου οι εμπειρογνώμονες θα μπορούν να ανταλλάσσουν πληροφορίες και βέλτιστες πρακτικές, επεκτείνοντας τις –μέχρι στιγμής– περιορισμένες επαφές·

θα εξετάσει εθνικά και ενωσιακά μέσα για την αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων που προκαλούνται από την αδήλωτη εργασία και από το συναφές φαινόμενο της ψευδούς αυτοαπασχόλησης

θα αντιμετωπίσει διασυνοριακές πτυχές, διερευνώντας, π.χ. τρόπους για τη βελτίωση της ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ των εθνικών διοικήσεων·

θα ενισχύσει τη διασυνοριακή επιχειρησιακή συνεργασία όπως ανταλλαγές προσωπικού και κοινές επιθεωρήσεις·

θα αναπτύξει κοινές αρχές και κατευθυντήριες γραμμές για τις επιθεωρήσεις με σκοπό την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας και θα διοργανώσει κοινούς κύκλους κατάρτισης·

θα αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με το πρόβλημα με κοινές δραστηριότητες, όπως οι ευρωπαϊκές εκστρατείες και η θέσπιση περιφερειακών ή ενωσιακών στρατηγικών.

Ιστορικό

Με τον όρο αδήλωτη εργασία νοούνται όλες οι αμειβόμενες δραστηριότητες που είναι νόμιμες ως προς τη φύση τους, αλλά δεν δηλώνονται στις δημόσιες αρχές, λαμβανομένων υπόψη των διαφορετικών κανονιστικών ρυθμίσεων που εφαρμόζονται στα κράτη μέλη. Η έννοια αυτή έχει ενταχθεί στην ευρωπαϊκή στρατηγική για την απασχόληση και, από το 2001, περιλαμβάνεται στις κατευθυντήριες γραμμές για την απασχόληση που απευθύνονται στα κράτη μέλη. Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που διενεργήθηκε το 2013, περίπου ένας στους δέκα Ευρωπαίους (11%) παραδέχτηκε ότι έχει αγοράσει αγαθά ή υπηρεσίες που αποτελούν προϊόν αδήλωτης εργασίας κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, ενώ το 4% των ερωτηθέντων παραδέχτηκε ότι είχε προσφέρει αδήλωτη εργασία (IP/14/298). Η έρευνα αποτύπωσε την έκταση αυτού του φαινομένου σε ευρύ φάσμα τομέων και διαπίστωσε σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών μελών.

Στη δέσμη μέτρων για την απασχόληση, που εκδόθηκε τον Απρίλιο του 2012, επισημαινόταν ήδη ότι η μετατροπή της άτυπης ή της αδήλωτης εργασίας σε κανονική απασχόληση θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση της ανεργίας και να προβάλει την ανάγκη για αποτελεσματικότερη συνεργασία των κρατών μελών.

Στα μέσα του 2013, η Επιτροπή πραγματοποίησε ένα πρώτο στάδιο διαβουλεύσεων με τους εκπροσώπους εργοδοτών και εργαζομένων σε επίπεδο ΕΕ σχετικά με τα πιθανά μελλοντικά μέτρα της ΕΕ για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών επιβολής του νόμου (IP/13/650). Ακολούθησε ένα δεύτερο στάδιο διαβουλεύσεων στις αρχές του 2014. Και στις δύο περιπτώσεις, οι κοινωνικοί εταίροι επισήμαναν ότι η δράση σε επίπεδο ΕΕ θα προσφέρει προστιθέμενη αξία στις προσπάθειες που καταβάλλονται σε εθνικό επίπεδο.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο ψήφισμά του της 14ης Ιανουαρίου, ζήτησε μεγαλύτερη συνεργασία και ενίσχυση των επιθεωρήσεων εργασίας για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας.

Πηγή: Taxheaven

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.