fbpx
Skip to main content

Νέοι λογιστικοί κανόνες

Ενιαίοι κανόνες τήρησης των λογιστικών βιβλίων και σημαντικές βελτιώσεις και απλοποιήσεις στη λειτουργία των επιχειρήσεων επέρχονται, από την 1η Ιανουαρίου 2015, καθώς ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς λογιστικές πρακτικές.

Με το νομοσχέδιο που εισηγείται ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης και τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται η κατάργηση κοστοβόρων και γραφειοκρατικών διαδικασιών του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων που είχε ξεκινήσει με τη θέσπιση του ΚΦΑΣ, εισάγονται κανόνες τήρησης λογιστικών βιβλίων, οι οποίοι συνεπάγονται μειωμένο κόστος λειτουργίας, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζουν τη δυνατότητα διενέργειας ουσιαστικών φορολογικών και άλλων ελέγχων.

Επίσης διευκολύνεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση στη χονδρική και τη λιανική και η συνακόλουθη περαιτέρω μείωση του κόστους συναλλαγών. Θετικό των αλλαγών είναι ότι δεν επηρεάζεται η καθημερινή λειτουργία των λογιστηρίων όσον αφορά την εφαρμογή των λογιστικών ρυθμίσεων, αφού οι νέοι κανόνες αφορούν κυρίως θέματα επιμέτρησης (αποτίμησης) και σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων, που οι επιχειρήσεις θα κληθούν να εφαρμόσουν στις αρχές του έτους 2016 για τις καταστάσεις του 2015 και ως εκ τούτου υπάρχει επαρκής χρόνος προετοιμασίας.

Ειδικότερα με το σχέδιο νόμου:

1. Καθορίζεται ένα ενιαίο πλέγμα λογιστικών κανόνων για όλες τις νομικές μορφές επιχειρήσεων. Ωστόσο, για τη μείωση του διοικητικού κόστους υπάρχει διαβάθμιση των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων ανάλογα με το μέγεθός τους, με κλιμάκωση για τις μεγαλύτερες. Όσο μικρότερη η επιχείρηση τόσο το λογιστικό της πλαίσιο είναι απλούστερο.

2. Καθιερώνονται διαδικασίες και μηχανισμοί ελέγχου (δικλίδες) που διασφαλίζουν την ευχερή συσχέτιση των συναλλαγών και γεγονότων της επιχείρησης με τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις.

3. Ρυθμίζεται ειδικά το ζήτημα της τεκμηρίωσης της διακίνησης των αποθεμάτων και εκσυγχρονίζονται οι σχετικές ρυθμίσεις περί δελτίου αποστολής, ώστε να είναι δυνατός ο σχετικός έλεγχος. Δίνεται βαρύτητα στην τεκμηρίωση των διαθέσιμων αποθεμάτων με σύγχρονες τεχνικές, ακολουθώντας τη διεθνή πρακτική.

4. Αναγνωρίζεται το τιμολόγιο ως το βασικό παραστατικό για τις πάσης φύσεως πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών (για λιανικές πωλήσεις προβλέπεται απόδειξη λιανικής πώλησης).

5. Διευρύνεται, ο χρόνος έκδοσης του τιμολογίου πώλησης, το οποίο μπορεί να εκδίδεται μέχρι την 15η ημέρα του επόμενου μήνα από την αποστολή ή παράδοση των αγαθών. Διατηρείται, ωστόσο, η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου εντός του ίδιου έτους στο οποίο έγινε η αποστολή ή παράδοση των αγαθών ή παροχή των υπηρεσιών.

6. Επεκτείνεται η δυνατότητα για έκδοση του τιμολογίου πώλησης προς το δημόσιο ή ΝΠΔΔ εντός του έτους στο οποίο οριστικοποιείται η συναλλαγή (πιστοποίηση δημοσίων έργων κ.λπ.), έτσι ώστε να καλύπτει κάθε περίπτωση πώλησης προς το δημόσιο ή ΝΠΔΔ.

7. Διατηρείται η χρήση ταμειακής μηχανής ή φορολογικού μηχανισμού για πωλήσεις λιανικής, με δυνατότητα απαλλαγής ορισμένων κατηγοριών.

8. Παραμένει η υποχρέωση της επιχείρησης να παρακολουθεί τις μη εκπεστέες δαπάνες και τα απαλλασσόμενα ή ειδικώς φορολογούμενα έσοδα (παρακολούθηση φορολογικής βάσης), για την ασφαλή συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης.

9. Ζητήματα που προκύπτουν για ειδικές κατηγορίες, όπως αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ, ευκαιριακά και παρεπόμενα απασχολούμενοι και πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα σε πολύ μικρή έκταση, αντιμετωπίζονται με ειδικές διευκολύνσεις και απλοποιήσεις, ώστε να μην επέλθει κανένα πρόσθετο βάρος.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το σύνολο των λογιστικών αρχείων που τηρούν οι επιχειρήσεις διαφυλάσσονται:

• Για χρονικό διάστημα πέντε ετών από τη λήξη της περιόδου.

• Το χρόνο που ορίζεται από άλλη νομοθεσία.

Δεν υπόκεινται στις ρυθμίσεις αυτού του νόμου τα παρακάτω φυσικά πρόσωπα:

• Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. βάσει ύψους ακαθάριστων εσόδων τους από την πώληση αγροτικών προϊόντων παραγωγής τους και την παροχή αγροτικών υπηρεσιών ή του ποσού των δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης που λαμβάνουν, ανά φορολογικό έτος.

• Δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων, εφόσον δεν ασκούν άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα.

• Στόχος ουσιαστικά των αλλαγών είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου ρυθμιστικού πλαισίου, η μείωση του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, χωρίς ωστόσο να δυσχεραίνεται το έργο των φορολογικών ή άλλων ελέγχων.

Θεμέλιο είναι η νέα κωδικοποιημένη Οδηγία 2013/34 της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), της οποίας το λογιστικό σκέλος ενσωματώνεται πλήρως στο νομοσχέδιο, καθώς και οι βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. Το νομοσχέδιο εξάλλου είναι εναρμονισμένο με τους νέους Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος και Φορολογικής Διαδικασίας, έτσι ώστε τα τρία νομοθετήματα να αποτελέσουν ένα ενιαίο, σύγχρονο και ασφαλές θεσμικό πλαίσιο, το οποίο θα κατανοούν και θα εμπιστεύονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και η διεθνής επενδυτική κοινότητα.

Διευκολύνεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση στη χονδρική και τη λιανική και η συνακόλουθη περαιτέρω μείωση του κόστους συναλλαγών. Θετικό των αλλαγών είναι ότι δεν επηρεάζεται η καθημερινή λειτουργία των λογιστηρίων όσον αφορά την εφαρμογή των λογιστικών ρυθμίσεων, αφού οι νέοι κανόνες αφορούν κυρίως θέματα επιμέτρησης (αποτίμησης) και σύνταξης χρηματοοικονομικών καταστάσεων.

Πηγή: Ημερησία

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.