fbpx
Skip to main content

Φοροδοξίες

Η επιβολή φόρου επί της καθαρής περιουσίας φυσικών προσώπων (net wealth tax) είναι ένα από τα μέτρα που εξετάζονται από τις φορολογικές αρχές των κρατών, κυρίως σε περίοδο κρίσης.

 

• Η επιβολή φόρου επί της καθαρής περιουσίας φυσικών προσώπων (net wealth tax) είναι ένα από τα μέτρα που εξετάζονται από τις φορολογικές αρχές των κρατών, κυρίως σε περίοδο κρίσης. Ο φόρος αυτός συνίσταται στην εφαρμογή ενός ενιαίου συντελεστή (μικρού σχετικά, συνήθως κάτω του 1%) επί της συνολικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων (κινητών και ακινήτων) ενός φυσικού προσώπου, προβλέποντας και ένα υψηλό αφορολόγητο ποσό (συνήθως άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ). Η λειτουργία αυτού του φόρου προσομοιάζει εκείνης του ΦΑΠ (που εφαρμόζεται όμως μόνο επί της ακίνητης περιουσίας) ή των διαφόρων «φόρων επί κινητών αξιών» (intangible tax on financial assets) που ισχύουν σε άλλες χώρες.


• Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Ισλανδία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ελβετία, εφαρμόζουν φόρο καθαρής περιουσίας επί τη βάσει περιουσιολογίου.

• Στη Γαλλία προβλέπεται αφορολόγητο όριο 1,3 εκατ. ευρώ και κλίμακα από 0,5% έως 1,5 %, ενώ στην Ελβετία δεν προβλέπεται φόρος περιουσίας σε ομοσπονδιακό επίπεδο, αλλά εναπόκειται σε κάθε καντόνι να επιβάλει ή μη τέτοιο φόρο.

• Γενικά, η εφαρμογή του έχει εγείρει ερωτήματα τόσο ως προς την αποτελεσματικότητά της στην απόδοση φορολογικών εσόδων (ίσως με εξαίρεση την Ελβετία) όσο και ως προς τον σεβασμό στη φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων. Το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας είχε αποφανθεί στο παρελθόν ότι ο φόρος περιουσίας είναι αντισυνταγματικός και οδηγεί στη λήψη δημευτικών μέτρων.

Ζήτημα επιβολής είχε τεθεί πρόσφατα στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά τελικά δεν θεσμοθετήθηκε τέτοιος φόρος.

• Ιταλία, Πορτογαλία και Ιρλανδία δεν προβλέπουν παρόμοιες επιβαρύνσεις στην καθαρή περιουσία. Στην Ισπανία φαίνεται ότι δεν πρόκειται να παραταθεί η επιβολή του φόρου περιουσίας που είχε εισαχθεί, εκτάκτως λόγω κρίσης, το 2011 και επεκτάθηκε μέχρι και το 2014. Ο συντελεστής κυμαινόταν από 0,2% έως 2,5% με αφορολόγητο όριο 700.000 ευρώ, πλέον αφορολογήτου ορίου 300.000 ευρώ για την πρώτη κατοικία.

• Γίνεται γενικώς δεκτό ότι βασική προϋπόθεση για την αποτελεσματική λειτουργία του περιουσιολογίου και ενός φόρου επί της καθαρής περιουσίας είναι: α) μια «απογραφή έναρξης», δηλαδή η καταγραφή και ο έλεγχος της συνολικής περιουσίας όλων των φορολογουμένων και β) μια κάποιου είδους «αμνηστία», δηλαδή σε περίπτωση απόκλισης μεταξύ δηλωθέντων κατά το παρελθόν εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων να παρέχεται η δυνατότητα στον φορολογούμενο να καλύψει τη διαφορά με έναν εύλογο, χαμηλό σχετικά φόρο.

Πηγή: Grant Thornton

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.