fbpx
Skip to main content

Η εβδομάδα που πέρασε – Η εβδομάδα που έρχεται...

Η εβδομάδα που πέρασε ξεκίνησε με το φορολογικό πολυνομοσχέδιο για τα ληξιπρόθεσμα να βρίσκεται σε διαβούλευση και οι πολίτες να δείχνουν μεγάλη ανταπόκριση, κάνοντας προτάσεις για να συμπεριληφθούν και να διεκπεραιωθούν οφειλές που δεν τους καλύπτει η νομοθετική ρύθμιση, αλλά και κάποιους να κριτικάρουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου, θεωρώντας πως για ακόμα μία φορά οι ειλικρινείς και συνεπείς φορολογούμενοι είναι αυτοί που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος των φορολογικών υποχρεώσεων, χωρίς ποτέ να ανταμείβονται.  

    Από την μεριά της η Κυβέρνηση αναμένει μεγάλη ανταπόκριση των φορολογουμένων στην ρύθμιση «χρυσό ψαλίδι» έως την 27η Μαρτίου, όπου κάποιος θα μπορεί να καταβάλει τον κύριο φόρο και να απαλλαγεί από προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα. Από την πλευρά μας πιστεύουμε ότι πράγματι το μέτρο θα έχει μεγάλη ανταπόκριση, οι «εκπτώσεις» είναι γενναίες αν και κοινωνικά πιθανώς άδικες και οι μεγαλοφειλέτες θα πρέπει να επωφεληθούν από το ένα και μοναδικό «παράθυρο ευκαιρίας» που παρουσιάζεται. Φυσικά όλα αυτά με την προοπτική ότι υπάρχουν τα χρηματικά μέσα, επειδή οι παλιές χρυσές εποχές όπου κάποιος έπαιρνε δάνειο για να εξοφλήσει τις φορολογικές του υποχρεώσεις μάλλον έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και συνεπώς πάλι καταλήγουμε στον φαύλο κύκλο του θέλω να εξοφλήσω αλλά δεν έχω τα χρήματα.       

    Με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών που αναμένεται να εκδοθεί εντός των επομένων ημερών, ουσιαστικά παύει να υφίσταται κάθε έννοια τραπεζικού απορρήτου έναντι των φορολογικών αρχών. Το εμπλουτισμένο και με τις τραπεζικές κινήσεις σύστημα με την ονομασία «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών» θα είναι διαθέσιμο σε όλα τα μεγάλα ελεγκτικά κέντρα της χώρας, όπως το ΣΔΟΕ, το Κέντρο Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου –το οποίο έχει επιφορτιστεί με το ξεσκόνισμα της λίστας με τα εμβάσματα–, το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων κ.λπ. Το σύστημα θα αναφέρεται σε βάθος δεκαετίας και οι ελεγκτές θα μπορούν να αντλήσουν αναλυτικά στοιχεία για τους τραπεζικούς λογαριασμούς και τις λοιπές τραπεζικές κινήσεις κάθε φορολογούμενου. Δεν διαφωνούμε με το μέτρο, αλλά δεν είμαστε σίγουροι κατά πόσο καταστρέφουμε το λαβωμένο τραπεζικό μας σύστημα και γενικά δεν οδηγούμε τους καταθέτες σε αναζήτηση πιο πρόσφορων μέσων διασφάλισης της ιδιοτικότητάς τους με κυριότερο αυτό του «σεντουκιού». Από την άλλη και να ανακαλυφθούν χρήματα μη δηλωθέντα σε βάθος δεκαετίας, είναι λίγο δύσκολο να συνεχίζουν να υφίστανται, ειδικά αν αυτά έχουν οδεύσει στην αλλοδαπή. Αν ασκηθεί μεγάλη πίεση στους συγκεκριμένους φορολογούμενους, δεν είμαστε καθόλου σίγουροι αν αυτοί, αντί να καταβάλουν τεράστιους φόρους που ίσως υπερκαλύπτουν και το κεφάλαιο, δεν τα ακολουθήσουν εκεί που βρίσκονται. Όπως προαναφέραμε, δεν είμαστε καθόλου αντίθετοι σε ένα ξεκαθάρισμα του τοπίου για το ποιος πρέπει να πληρώσει, αρκεί να μπορεί να πληρώσει, επειδή διαφορετικά απλώς θα συνεχίσει να αυξάνεται το «βουνό» των «ληξιπρόθεσμων». Κατά συνέπεια, ένας αυτοτελής φορολογικός συντελεστής της τάξεως του 15% έως 20%, ιδιαίτερα για ποσά που θα προκύψουν προ δεκαετίας και τα οποία φυσικά δεν μπορούν να αντιστοιχισθούν με σημερινά δεδομένα, θεωρούμε ότι αφενός θα ενδυναμώσει το κοινό αίσθημα περί φορολογικής δικαιοσύνης, αφετέρου δε τα ποσά θα είναι εισπράξιμα με βάσει τις υφιστάμενες δυνατότητες των οφειλετών και όχι με βάση εξωπραγματικά σενάρια που διακοσμούν τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, χωρίς καμία όμως απόδοση. Στο πνεύμα αυτό, είμαστε συνοδοιπόροι με τον Υπουργό Οικονομικών ο οποίος από την πρώτη στιγμή διέβλεψε την ουσία του προβλήματος, δηλαδή την παντελή έλλειψη εσόδων.

Εξάλλου, κάθε βαθιά διείσδυση στο οικονομικό παρελθόν σημερινών κραταιών οικονομικών παραγόντων έχει σκοτεινά σημεία, πιθανώς σε βάθος γενεών, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Κάποια στιγμή θα πρέπει να οριοθετήσουμε την δική μας κόκκινη γραμμή και σε πιο βάθος αυτή θα τοποθετηθεί, διαφορετικά ούτε το οικονομικό μας πρόβλημα θα καταφέρουμε να λύσουμε, θα παρουσιάζονται δε συνεχώς κοινωνικά προβλήματα και οι διάφορες ομάδες του πληθυσμού θα στρέφονται η μία εναντίον της άλλης. Θεωρούμε ότι το πρόβλημα της κοινωνικής συνοχής που αντιμετωπίζει η χώρα μας αυτή τη στιγμή είναι πολύ μεγαλύτερο από τις όποιες δανειακές της ανάγκες.            

    Και ενώ έχουμε ξεπεράσει τα μισά του Μάρτη, οι δηλώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων δεν έχουν ακόμα σχεδιαστεί. Στο έντυπο Ε1 έχουν προστεθεί τουλάχιστον 20 νέοι κωδικοί που αφορούν κυρίως εισοδήματα από τόκους, δικαιώματα (royalties) και μερίσματα. Επίσης στο έντυπο Ε1 έχει ενσωματωθεί η φορολογία των ναυτικών (από φέτος δεν θα υποβάλλουν το Ειδικό Ενημερωτικό Δελτίο) ενώ όσοι φορολογούμενοι, κάτοικοι Ελλάδας, διατηρούν κεφάλαια σε τράπεζες του εξωτερικού και εισπράττουν τόκους καταθέσεων, θα συμπεριλάβουν τους τόκους καταθέσεων στη δήλωσή τους.

    Από την μάχη των εσόδων, ένα εκατομμύριο οφειλέτες του Δημοσίου θα λάβουν τις επόμενες μέρες ηλεκτρονική επιστολή με την οποία θα καλούνται να ενταχθούν στην έκτακτη ρύθμιση αποπληρωμής των οφειλών προς το Δημόσιο που λήγει στις 27 Μαρτίου. Η επιλογή για την αποστολή των μηνυμάτων αφορά κυρίως παλιούς οφειλέτες του Δημοσίου με υψηλές προσαυξήσεις, οι οποίοι έχουν τη φοροδοτική ικανότητα να καταβάλουν σημαντικό τμήμα των χρεών τους προς το Δημόσιο.

    Τελικά την Τρίτη το βράδυ κατατέθηκε το σχέδιο νόμου για την αποπληρωμή με ευνοϊκούς όρους των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία. Η ρύθμιση αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την επόμενη εβδομάδα και πιθανώς την Δευτέρα.

    Η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαΐδου εξέδωσε απόφαση για τον τύπο και περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων, της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και την υποβολή αυτών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου για το φορολογικό έτος 2014, η οποία είναι προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΚΑΔ: Δ19002/25-02-15). Η απόφαση προέβλεπε ως καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης ηλεκτρονικής υποβολής του ανωτέρω αρχείου βεβαιώσεων για το φορολογικό έτος 2014 την 31η Μαρτίου 2015, αλλά λόγω της μη έγκαιρης ενημέρωσης των αρμόδιων φορέων και επιχειρήσεων που είναι υπόχρεοι για την ηλεκτρονική αποστολή του ανωτέρω αρχείου βεβαιώσεων, η εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή των ως άνω βεβαιώσεων θα παραμείνει ανοιχτή και μετά την 31η Μαρτίου του 2015 και μέχρι την τελική ημερομηνία υποβολής  δηλώσεων φορολογικού έτους 2014 ή την ενδεχόμενη νόμιμη παράτασή τους.  

    Όπως αναφέραμε σε σχόλιο της προηγούμενης εβδομάδας, η τροποποίηση του άρθρου 23 περ. ιγ΄ του Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε. με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, αναμένεται να δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Συγκεκριμένα η επερχόμενη τροποποίηση είναι η εξής:

    "Άρθρο 21 – Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (κύρωση με το ν. 4172/2013, Α’ 167)
1. Η περίπτωση ιγ’ του άρθρου 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) αναμορφώνεται και αντικαθίσταται ως εξής:
«ιγ) Το σύνολο των δαπανών που καταβάλλονται προς φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εμπίπτει σε μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις:
(α) Είναι κατά το χρόνο έκδοσης του παραστατικού ή κατά το χρόνο διενέργειας της συναλλαγής φορολογικός κάτοικος σε κράτος μη συνεργάσιμο κατά την έννοια του άρθρου 65 του Κ.Φ.Ε.
(β) Είναι κατά το χρόνο έκδοσης του παραστατικού ή κατά το χρόνο διενέργειας της συναλλαγής φορολογικός κάτοικος σε κράτος που υπόκειται σε προνομιακό φορολογικό καθεστώς σύμφωνα με το άρθρο 65 του Κ.Φ.Ε.
(γ) Είναι συνδεόμενη, εν τοις πράγμασι εταιρεία, χωρίς να έχει συμμορφωθεί πριν τη διενέργεια της συναλλαγής ή την έκδοση του παραστατικού με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται από τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (άρθρο 21 του ν. 4174/2013).
(δ) Δεν διαθέτει στην έδρα της ή σε συνδεδεμένη επιχείρηση την απαιτούμενη οργάνωση και υποδομή για τη διενέργεια – κατ΄ επάγγελμα- ομοειδών συναλλαγών, κατά συνήθεια και επάγγελμα με τη συναλλαγή για την οποία εκδόθηκε το παραστατικό.
Για τις περιπτώσεις γ΄ και δ΄ ο φορολογούμενος οφείλει, προκειμένου να μην εμπίπτει στην μη έκπτωση της δαπάνης, και πριν τη διενέργεια του φορολογικού ελέγχου, να προσκομίσει πλήρη απόδειξη ότι δεν συντρέχουν για τη συγκεκριμένη εταιρεία οι αναφερόμενες συνθήκες.
Για τις περιπτώσεις α΄, β΄, γ’ και δ’, προκειμένου ο φορολογούμενος να μην εμπίπτει στη μη έκπτωση της δαπάνης, θα πρέπει να καταβάλλει παρακρατούμενο φόρο που προκύπτει από τον ισχύον στην Ελλάδα φορολογικό συντελεστή φόρου εισοδήματος για επιχειρηματική δραστηριότητα επί του συνόλου της εν λόγω δαπάνης.
Εφόσον εντός δωδεκαμήνου από τη συναλλαγή, ο φορολογούμενος, αποδείξει ότι πρόκειται περί συνήθους συναλλαγής σε τρέχουσες τιμές αγοράς, θα επιστρέφεται αζημίως για το Δημόσιο ο παρακρατηθείς φόρος στο φορολογούμενο.
Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ρυθμίζονται οι διαδικασίες για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης, και ειδικότερα η διαδικασία ελέγχου που προβλέπεται για τις περιπτώσεις γ’ και δ’ ανωτέρω»."


Μη συνεργάσιμα φορολογικά κράτη και κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς

    Οι υπεράκτιες δικαιοδοσίες διακρίνονται κατά κύριο λόγο σε αυτές που διαθέτουν ένα δίκτυο Συμβάσεων Αποφυγής Διπλής Φορολογίας με άλλα κράτη και σε αυτές που δεν διαθέτουν τέτοιες συμβάσεις. Συνήθως, αν και όχι απαραίτητα, οι χώρες με μηδενικούς φορολογικούς συντελεστές είναι αυτές που δεν έχουν συνάψει διμερείς συμβάσεις, ενώ οι χώρες με χαμηλή αλλά όχι ανύπαρ­κτη άμεση φορολογία συχνά προσφέρουν και οφέλη από διακρατικές συμβάσεις. Η χρησιμοποίηση των διμερών συμβάσεων προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες φορολογικού προγραμματισμού, που επι­τρέπουν την εξαγωγή και τον επαναπατρισμό κερδών με μικρή και σε κάποιες περιπτώσεις μηδενι­κή φορολογική επιβάρυνση αυτών. Ο επιχειρηματίας-επενδυτής μπορεί, χρησιμοποιώντας μία εν­διάμεση υπεράκτια εταιρεία συμφερόντων του ή μία ενδιάμεση χώρα με «προνομιακό φορολογικό καθεστώς», να επιτύχει τη διενέργεια συναλλαγών με χώρες που συνδέονται με το κράτος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του με Σύμβαση Αποφυγής Δι­πλής Φορολογίας, ελαχιστοποιώντας έτσι ουσιαστικά τη φορολόγηση των διακινούμενων κεφαλαί­ων του.

    Ο Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε. και ειδικά το άρθρο 65, αναφέρεται στα «Κράτη μη συνεργάσιμα στο φορολογικό τομέα και κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς» και συγκεκριμένα:
«1. Κράτος για την εφαρμογή του παρόντος κεφαλαίου νοείται το κράτος ή η περιοχή δικαιοδοσίας ή η υπερπόντια χώρα ή το έδαφος που τελεί υπό οποιοδήποτε ειδικό καθεστώς σύνδεσης ή εξάρτησης κατά την έννοια του διεθνούς δικαίου.
2. Σύμβαση διοικητικής συνδρομής, για την εφαρμογή Κ.Φ.Ε. νοείται η διεθνής σύμβαση που επιτρέπει την ανταλλαγή όλων των πληροφοριών, που είναι απαραίτητες για την εφαρμογή της φορολογικής νομοθεσίας των συμβαλλόμενων μερών
3. Μη συνεργάσιμα κράτη είναι εκείνα που δεν είναι κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η κατάστασή τους σχετικά με τη διαφάνεια και την ανταλλαγή των πληροφοριών σε φορολογικά θέματα έχει εξεταστεί από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.) και τα οποία:
α) δεν έχουν συνάψει και δεν εφαρμόζουν με την Ελλάδα σύμβαση διοικητικής συνδρομής στο φορολογικό τομέα και
β) δεν έχουν υπογράψει τέτοια σύμβαση διοικητικής συνδρομής με τουλάχιστον δώδεκα άλλα κράτη.
Οι ανωτέρω προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν αθροιστικά.
4. Τα μη συνεργάσιμα κράτη καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ύστερα από τη διαπίστωση των προϋποθέσεων της προηγούμενης παραγράφου και περιλαμβάνονται σε κατάλογο που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

    Σε συνέχεια των ανωτέρω, το Υπ. Οικονομικών στην αρχή κάθε ημερολογιακού έτους, εκδίδει εγκύκλιους σχετικά με τα μη συνεργάσιμα κράτη και τα κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Ειδικά για το 2014, τα κράτη και οι δικαιοδοσίες (jurisdictions) αναφέρονται στο με αριθμό ΔΟΣ Γ 1039110 ΕΞ 2014/7.3.2014 έγγραφο του Υπ. Οικονομικών με θέμα «Καθορισμός των μη συνεργάσιμων κρατών με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 65 του Ν. 4172/2013, για το έτος 2014» και στο με αριθμό Δ12 1039188 ΕΞ 2014/7.3.2014 έγγραφο του Υπ. Οικονομικών με θέμα «Καθορισμός των κρατών που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς με βάση τις διατάξεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 65 του Ν. 4172/2013.»

    Με βάση τα ανωτέρω και ειδικά για τα κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

·         Εμπεριέχονται κράτη με φορολογικό συντελεστή επί επιχειρηματικών κερδών μικρότερο του 50% του βασικού αντίστοιχου Ελληνικού συντελεστή (26%). Σημειώνουμε ότι δεν λαμβάνεται υπόψη ο συντελεστής φορολογίας μερισμάτων των συγκεκριμένων χωρών, με συνέπεια, αν η φορολογική πολιτική του κράτους ανάγεται σε χαμηλό συντελεστή επιχειρηματικών κερδών και υψηλούς συντελεστές επί της διανομής, να λαμβάνεται υπόψη μόνο ο συντελεστής επιχειρηματικών κερδών

·         Μεταξύ των κρατών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς συμπεριλαμβάνονται και τρεις (3) χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συγκεκριμένα, η Βουλγαρία με συντελεστή φορολογίας εταιρικών κερδών 10%, η Ιρλανδία με 12,5% και η Κύπρος με 12,5%. Βέβαια, όσον αφορά την Κύπρο, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι επιβάλλεται φόρος υπέρ άμυνας (defense tax) στα διανεμόμενα μερίσματα σε πρόσωπα (φυσικά ή νομικά), φορολογικούς κατοίκους Κύπρου και συνεπώς η συνολική φορολογική επιβάρυνση, επιχείρησης και μερισματούχου, ανέρχεται στο 29,5% έναντι 36% της Ελλάδας (Φυσικά η πραγματική συνολική φορολογική επιβάρυνση είναι λίγο μικρότερη και στις δύο περιπτώσεις επειδή τα διανεμόμενα κέρδη είναι μειωμένα κατά τον καταβληθέντα φόρο επιχειρηματικών κερδών). Η κατηγοριοποίηση περί χωρών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς πιθανώς να είχε νόημα στην περίπτωση της Βουλγαρίας όπου ο φόρος επί μερισμάτων ανέρχεται σε 6% και συνεπώς η συνολική φορολογική επιβάρυνση ανέρχεται σε 16% (Τηρουμένης της πιο πάνω παρατήρησης).

·         Υφίσταται σημαντικό πρόβλημα με την FYROM (Π.Γ.Δ.Μ.), χώρα η οποία εμφανίζεται και ως κράτος μη συνεργάσιμο φορολογικά αλλά και ως κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Είναι όμως γνωστό ότι ειδικά από την περιοχή της Μακεδονίας «μετανάστευσαν» στην χώρα αυτή χιλιάδες επιχειρήσεις, πολλές των οποίων εξακολουθούν να υφίστανται μέχρι σήμερα

·         Η Κύπρος και η Βουλγαρία είναι βασικοί εμπορικοί μας εταίροι, παρόμοια δε μέτρα θεωρούμε ότι θα επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο τις διογκούμενες δυσκολίες στις συναλλαγές. Ειδικά στην περίπτωση της Κύπρου πιστεύουμε ότι θα πρέπει να πρωτεύσουν οι εθνικοί λόγοι έναντι οποιονδήποτε άλλων.

·         Κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς θεωρούνται, εκτός Ε.Ε., πολλά άλλα με τα οποία έχουμε είτε αυξημένες εμπορικές σχέσεις, είτε προσδοκούμε άμεσες επενδύσεις (Αλβανία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα). Η συνεχής ύψωση από μέρους μας φορολογικών εμποδίων σίγουρα θα προκαλέσει αντίμετρα από τα κράτη αυτά και οπωσδήποτε όχι φιλικό επενδυτικό περιβάλλον.

·         Σε μία εποχή όπου έχουν στερέψει όλες οι πηγές χρηματοδότησης για τις επιχειρήσεις, το κράτος θέτει διαδικασίες παρακράτησης φόρου. Φυσικά, ο νομοθέτης συμπληρώνει πως αν ο φορολογούμενος, αποδείξει ότι πρόκειται περί συνήθους συναλλαγής σε τρέχουσες τιμές αγοράς, θα επιστρέφεται αζημίως για το Δημόσιο ο παρακρατηθείς φόρος στο φορολογούμενο.

    Γενικά, θεωρούμε την παραπάνω ρύθμιση ατελέσφορη, δύσκολα εφαρμόσιμη, αρκούντως γραφειοκρατική, επαχθέστατα οικονομική και δυνάμενη να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις κατά τον έλεγχο των «αποδείξεων» που θα προσκομίζει ο φορολογούμενος. Η ανάγκη προστασίας του Ελληνικού Δημοσίου από την μετακίνηση κερδών από την χώρα μας σε χώρες με μικρότερη φορολογική επιβάρυνση, ή την ενδεχόμενη αμφιλεγόμενη δαπάνη από τις χώρες αυτές είναι προφανής, αν όμως το υπάρχον νομικό πλαίσιο δεν είναι αρκετό, οι όποιες παρεμβάσεις δεν θα πρέπει να δημιουργούν νέα προβλήματα.     

    Επιστρέφουμε ξανά στις «δραστηριότητες» της Γ.Γ.Δ.Ε. κάνοντας αρχή από το νέο έντυπο Φ.Π.Α. Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β' 371/18-03-2015 η ΠΟΛ 1049/2015 με την οποία τροποποιείται η ΠΟΛ 1198/2014 ως προς το χρόνο ισχύος και το περιεχόμενο της δήλωσης ΦΠΑ. Το νέο έντυπο ισχύει για πράξεις που πραγματοποιούνται από 1.4.2015 και εφεξής.

    Δημοσιεύθηκε ακόμα η εγκύκλιος ΠΟΛ.1051/19.2.2015 που αφορά τον τύπο και το περιεχόμενο της βεβαίωσης αποδοχών ή συντάξεων και της βεβαίωσης των αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και υποβολή αυτών με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου για το φορολογικό έτος 2014. Σχετικά με τις ημερομηνίες υποβολής, αναφερθήκαμε αναλυτικά πιο πάνω.

        Την Πέμπτη δόθηκαν στην δημοσιότητα από τη Γ.Γ.Δ.Ε. δύο σημαντικές εγκύκλιοι διαταγές. Ξεκινώντας από την ΠΟΛ. 1059/18.3.2014 εγκύκλιο διαταγή με θέμα «Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 47, 57 και 58 του ν. 4172/2013.», παραθέτουμε μία σύνοψη των διατάξεων. Ειδικά, η εγκύκλιος αναφέρει ότι:

·         Στην έννοια του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα του άρθρου 21 εμπίπτει και η κεφαλαιοποίηση ή διανομή κερδών για τα οποία δεν έχει καταβληθεί φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων. Ειδικότερα εμπίπτουν:

·         Τα διανεμόμενα ή κεφαλαιοποιούμενα αποθεματικά που δεν έχουν υπαχθεί στην αυτοτελή φορολόγηση της παρ. 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013, όπως τα αποθεματικά που έχουν σχηματιστεί από εισοδήματα που έχουν φορολογηθεί κατ' ειδικό τρόπο με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης (αυτοτελώς φορολογηθέντα εισοδήματα). Στην περίπτωση αυτή, ο παρακρατηθείς ή καταβληθείς στα ανωτέρω εισοδήματα φόρος συμψηφίζεται με το φόρο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 68 του Κ.Φ.Ε.

·         Τα διανεμόμενα κέρδη του φορολογικού έτους που έληξε των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 46 του ν. 4172/2013 ή ειδικές διατάξεις νόμων

·         Οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, για τις οποίες ως ακαθάριστο εισόδημά τους, υποκείμενο σε φόρο, θεωρείται μόνο αυτό που προέρχεται από επιχειρηματική δραστηριότητα (π.χ. τέλεση δημόσιων θεαμάτων, έκδοση εφημερίδων, προβολή κινηματογραφικών ταινιών, ενοίκια, τόκοι καταθέσεων, κ.λπ.)

·         Τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που δεν χαρακτηρίζονται ως φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος και δεν διατηρούν στη χώρα μας μόνιμη εγκατάσταση και αποκτούν εισόδημα από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 63 του ν. 4172/2013, καθόσον, για τα οποία αν και τα έσοδά τους χαρακτηρίζονται ως έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα, με την παρακράτηση φόρου σε αυτά επέρχεται εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσής τους.

·         Το προϊόν της εκκαθάρισης το οποίο θεωρείται διανομή κέρδους κατά το φορολογικό έτος εντός του οποίου ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, στο βαθμό που το εν λόγω προϊόν υπερβαίνει το καταβεβλημένο κεφάλαιο. Το προϊόν της εκκαθάρισης, στο βαθμό που υπερβαίνει το καταβεβλημένο κεφάλαιο, θεωρείται ως διανομή κέρδους και αντιμετωπίζεται ως μέρισμα

·         Τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κάθε πηγή και αιτία, που αποκτούν οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι ομάδες παραγωγών και φορολογούνται με συντελεστή δεκατρία τοις εκατό (13%)

·         Τέλος, λαμβάνονται ειδικές πρόνοιες για τις πολύ μικρές οντότητες και εντάσσονται στο «Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μέχρι δέκα (10) Kw»

       Περαιτέρω, δόθηκε στην δημοσιότητα από την Γ.Γ.Δ.Ε. η ΠΟΛ. 1060/2015 εγκύκλιος διαταγή, σχετικά με την υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων, την καταβολή του φόρου και την πίστωση φόρου αλλοδαπής, καθώς και του άρθρου 71 του Ν. 4172/2013 αναφορικά με την προκαταβολή του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων. Σημεία της εγκυκλίου που πρέπει να προσεχθούν:

·         Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες υποχρεούνται στην υποβολή δήλωσης φορολογίας για όλα τα εισοδήματά τους, ανεξαρτήτως αν τα εν λόγω εισοδήματα υπόκεινται ή όχι σε φορολογία

·         Η άτυπη ένωση ιδιοκτητών και ενοίκων πολυκατοικίας ή άλλου κτιρίου δεν υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για το εισόδημα από εκμίσθωση, υπεκμίσθωση ή δωρεάν παραχώρηση κοινοχρήστων χώρων σε ακίνητα

·         Καθορίζεται ο χρόνος υποβολής της φορολογικής δήλωσης τόσο για ενεργές επιχειρήσεις, όσο και σε περίπτωση που επιχείρηση τίθεται σε εκκαθάριση

·         Διευκρινίζεται ότι για τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που διαλύονται χωρίς να επιβάλλεται εκ του νόμου εκκαθάριση (υπεράκτια εταιρεία με ακίνητο στην Ελλάδα), η δήλωση φορολογίας υποβάλλεται μέσα σε ένα μήνα από την διάλυση

·         Προσδιορίζεται η έκπτωση παρακρατηθέντος φόρου σε περιπτώσεις διανομής ή κεφαλαιοποίησης αφορολογήτων αποθεματικών

·         Αναλύεται η διαδικασία έκπτωσης φόρου αλλοδαπής

·         Καθορίζεται η διαδικασία έκπτωσης του παρακρατηθέντος φόρου επί μερισμάτων αλλοδαπής σε περίπτωση μη εφαρμογής του άρθρου 48 του Ν. 4172/2013 περί ενδοομιλικών μερισμάτων. Για την εφαρμογή των ανωτέρω το ποσό των εισπραττόμενων μερισμάτων καταχωρείται μικτό στα βιβλία του νομικού προσώπου με την προσθήκη του φόρου που καταβλήθηκε και του φόρου που παρακρατήθηκε, προκειμένου στη συνέχεια να γίνει η σχετική έκπτωση.

·         Καθορίζονται οι μηνιαίες καταβολές του φόρου εισοδήματος σε οκτώ (8)

·         Διευκρινίζεται, ότι σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής του φόρου, δεν παρέχεται επιπλέον έκπτωση επί του καταβαλλόμενου ποσού

·         Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν τεθεί υπό εκκαθάριση, η καταβολή του φόρου γίνεται, εφάπαξ με την υποβολή της εμπρόθεσμης προσωρινής ή οριστικής δήλωσης

·         Περιγράφονται διακεκριμένες περιπτώσεις νομικών προσώπων σε σχέση με το ποσοστό προκαταβολής του φόρου εισοδήματος (νέες επιχειρήσεις, υποκαταστήματα αλλοδαπών τραπεζών, αίτηση μείωσης προκαταβολής λόγω μειώσεως του εισοδήματος, μετατροπές επιχειρήσεων με τους Ν. 1297/1972 και 2166/1993 κλπ.)

    Δόθηκε τέλος στη δημοσιότητα η με αριθμό ΠΟΛ. 1061/19.3.2015 εγκύκλιος διαταγή της Γ.Γ.Δ.Ε. που αναφέρεται στην κοινοποίηση διατάξεων του άρθρου 34 ν. 4320/2015 (ΦΔΚ 29 Α 19/3/2015), σχετικά με την διαδικασία όσον αφορά τις διευκολύνσεις που παρέχονται στους φορολογούμενους για να εκπληρώσουν μέρος ή το σύνολο των υποχρεώσεών τους στη Φορολογική Διοίκηση με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που τους επιβαρύνουν, στο διάστημα μεταξύ 20 έως και 27 Μαρτίου 2015.

    Κλείνοντας την ανασκόπηση της εβδομάδας που πέρασε δεν θα πρέπει να προσπεράσουμε την ψήφιση του Ν. 4320/19.3.2015 (ΦΕΚ Α΄ 29/19.3.2015) με Θέμα «Ρυθμίσεις για τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την οργάνωση της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων και λοιπές διατάξεις». Ένας βαθιά κοινωνικός νόμος με άρθρα που αναφέρονται, μεταξύ των άλλων, στην Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, στο επίδομα ενοίκια για την εξασφάλιση στέγης και την επιδότηση σίτισης, στα θέματα μεταφοράς των μαθητών, στις παροχές ασθενείας σε είδος για ανέργους, υποαπασχολούμενους κλπ.


    Για την εβδομάδα που έρχεται, το μεγάλο στοίχημα της Κυβέρνησης είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» των εννέα ημερών (έως την 27η Μαρτίου), για την τακτοποίηση παλιών ληξιπρόθεσμων φορολογικών χρεών ή χρεών που ήδη έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση, προκειμένου να εισρεύσουν άμεσα έσοδα στα δημόσια ταμεία. Η τροπολογία ψηφίστηκε την Τετάρτη βράδυ και το οικονομικό επιτελείο περιμένει μεγάλη εισπραξιμότητα από το μέτρο.

    Από το πολιτικοοικονομικό τοπίο, στην εβδομάδα που έρχεται θα κινηθούμε στον απόηχο της «Συνόδου των οκτώ» που συγκάλεσε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας και συμφώνησε να κινηθεί στη βάση της συμφωνίας του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου. Όλα τα εμπλεκόμενα μέρη δήλωσαν μετά το τέλος της συνόδου με κοινό ανακοινωθέν πως «Μένουμε απόλυτα προσηλωμένοι στη συμφωνία του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015».

Πηγή: e-forologia.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.