fbpx
Skip to main content

Άρθρο – Η παραχώρηση εταιρικού αυτοκινήτου ως παροχή σε είδος

Η παραχώρηση εταιρικού αυτοκινήτου ως παροχή σε είδος

Ως γνωστόν, η παραχώρηση εταιρικού οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο αποτελεί για αυτόν παροχή σε είδος και φορολογείται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία. Το εισόδημα αυτό, το οποίο θα προστεθεί στα λοιπά εισοδήματα από μισθωτή εργασία του εργαζόμενου ή εταίρου ή μετόχου, προσδιορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε. ως «η αγοραία αξία του». Απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστεί η ως άνω διάταξη, είναι το εν λόγω αυτοκίνητο να έχει όντως παραχωρηθεί και να χρησιμοποιείται από τον ενδιαφερόμενο. Η διάταξη του άρθρου 13 δεν καταλαμβάνει δηλαδή, αυτοκίνητα της επιχείρησης, τα οποία είτε χρησιμοποιούνται στην παραγωγική διαδικασία, είτε είναι σε ακινησία κλπ..

Ζήτημα, νομίζουμε, δημιουργείται κατά τον προσδιορισμό αυτής της αγοραίας αξίας του οχήματος, ειδικά όσον αφορά τις δαπάνες επισκευής και συντήρησης.

Η διάταξη…

Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 του Ν.4172/2013, «…οποιεσδήποτε παροχές σε είδος που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό πρόσωπο αυτού συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημά του στην αγοραία αξία τους, εφόσον η συνολική αξία των παροχών σε είδος υπερβαίνει το ποσό των τριακοσίων (300) ευρώ ανά φορολογικό έτος.».

Περαιτέρω, με την παράγραφο 2 του άρθρου 13 του Ν.4172/2013 ορίζεται ότι: «Η αγοραία αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα ενός φορολογικού έτους, υπολογίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του κόστους του οχήματος που εγγράφεται ως δαπάνη στα βιβλία του εργοδότη με τη μορφή της απόσβεσης περιλαμβανομένων των τελών κυκλοφορίας, επισκευών, συντηρήσεων, καθώς και του σχετικού χρηματοδοτικού κόστους που αντιστοιχεί στην αγορά του οχήματος ή του μισθώματος. Σε περίπτωση που το κόστος είναι μηδενικό, η αγοραία αξία της παραχώρησης ορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) της μέσης δαπάνης ή απόσβεσης κατά τα τελευταία τρία (3) έτη.».

Η ερμηνευτική ΠΟΛ.1219/6.10.2014…

Προκειμένου για τη διευκρίνιση και ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε., εξεδόθη από τη Διεύθυνση Φορολογίας Εισοδήματος του Υπουργείου Οικονομικών, η ΠΟΛ.1219/6.10.2014. Με την παράγραφο 2 της εν λόγω εγκυκλίου επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Με την παράγραφο 2 του άρθρου 13 του Ν.4172/2013 ορίζεται ότι παροχή σε είδος αποτελεί και η αγοραία αξία παραχώρησης εταιρικού οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, η οποία αποτιμάται σε ποσοστό 30% του κόστους των αποσβέσεων, των τελών κυκλοφορίας, του κόστους των επισκευών και συντηρήσεων καθώς και του χρηματοδοτικού κόστους αγοράς ή μίσθωσης, όπως αυτά προκύπτουν από τις εγγραφές στα βιβλία της επιχείρησης. Τα ποσά αυτά φορολογούνται σαν εισόδημα από μισθωτή εργασία. Όταν το ανωτέρω κόστος είναι μηδέν, η παροχή αυτή αποτιμάται σε ποσοστό 30% της μέσης δαπάνης ή απόσβεσης κατά τα τελευταία τρία έτη.

Επισημαίνεται ότι οι λοιπές δαπάνες που αφορούν τα υπόψη οχήματα (καύσιμα, διόδια κλπ.) δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της αγοραίας αξίας του παραχωρούμενου εταιρικού οχήματος…».

Επιπλέον, με την ίδια ΠΟΛ. (περιπτώσεις α΄-στ΄ της παραγράφου 2 ορίσθηκαν περιπτώσεις παροχής οχημάτων, οι οποίες δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του Ν.4172/2013, ώστε να μην υπάρχουν αποκλίσεις από το σκεπτικό σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (Σ.τ.Ε.) επί του θιγόμενου ζητήματος. Οι εξαιρέσεις αυτές είναι οι εξής:

α) τα αυτοκίνητα, τα οποία παρέχουν οι επιχειρήσεις σε συγκεκριμένους πωλητές, τεχνικούς και λοιπούς εργαζομένους, των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη (tool cars) και χρησιμοποιούνται για την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη, ανεξάρτητα αν τα αυτοκίνητα αυτά μπορεί να χρησιμοποιούνται από τον δικαιούχο και εκτός του ωραρίου εργασίας τους. Αντιθέτως, καταλαμβάνεται και αποτελεί παροχή σε είδος η κατά τα ανωτέρω προσδιοριζόμενη αγοραία αξία των αυτοκινήτων που παρέχονται στους εργαζόμενους λόγω της θέσης τους (π.χ. σε διευθυντές και επιθεωρητές πωλήσεων, τεχνικούς διευθυντές και λοιπά στελέχη).

β) για αυτοκίνητα δοκιμών (test-drive), που διαθέτουν οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων,

γ) για αυτοκίνητα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini-bus),

δ) για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν επιχειρήσεις (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά καλεσμένων ή πελατών τους,

ε) για αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις επισκευής και συντήρησης (service) αυτοκινήτων προσωρινά σε αντικατάσταση των επισκευαζόμενων,

στ) για αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που χρησιμοποιούνται από τις αεροπορικές εταιρείες και τις επιχειρήσεις διαχείρισης αεροδρομίων για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών και των επιβατών τους (αυτοκίνητα πίστας) καθώς και για την μεταφορά VIPS ή προσωπικού.

Παράδειγμα

Επιχείρηση διαθέτει 4 ιδιόκτητα εταιρικά αυτοκίνητα (πάγια στοιχεία της) προς εξυπηρέτηση των αναγκών των 2 εταίρων της. Έστω για το πρώτο αυτοκίνητο καταχωρήθηκαν στα βιβλία ετήσιες δαπάνες (αποσβέσεων, τελών, επισκευών και συντηρήσεων) 6.200 ευρώ, για το δεύτερο 6.000 ευρώ, για το τρίτο 5.800 ευρώ και για το τέταρτο 6.400 ευρώ. Σε όλη τη διάρκεια του 2014 και τα 4 αυτοκίνητα χρησιμοποιούνται οποτεδήποτε και από τους 2 εταίρους. Συνεπώς, το 30% του κόστους των ανωτέρω, ανέρχεται σε 30% x (6.200 + 6.000 + 5.800 + 6.400) = 7.320 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή προκύπτει εισόδημα από μισθωτή εργασία για τον καθένα από τους 2 εταίρους ίσο με 7.320/2 = 3.660 ευρώ. Ο εκκαθαριστής μισθοδοσίας θα πρέπει να συμπεριλάβει στη βεβαίωση αποδοχών των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία που θα χορηγηθεί σε καθέναν από τους 2 εταίρους για το φορολογικό έτος 2014 και την παροχή αυτή των 3.660 ευρώ. Τα ανωτέρω ισχύουν και στην περίπτωση που τα εν λόγω αυτοκίνητα είναι μισθωμένα. Οπότε, ο εκκαθαριστής μισθοδοσίας θα πρέπει να επιμερίσει ποσοστό 30% της αγοραίας αξίας των μισθωμένων αυτοκινήτων (μίσθωμα, τέλη κυκλοφορίας και δαπάνες επισκευής και συντήρησης).

… και οι παλινωδίες του Υπουργείου

Μετά τις (δικαιολογημένες) αντιδράσεις από τους φορολογούμενους, το Υπουργείο Οικονομικών έσπευσε, με Δελτίο Τύπου στις 7/10/2014, να διασκεδάσει τις εντυπώσεις και να «μπαλώσει», προφανώς για λόγους μικροπολιτικούς, τις τρύπες της διάταξης και της ερμηνευτικής. Αναφέρει χαρακτηριστικά το Δελτίο του Υπουργείου:

«Φορολογούνται μόνον αυτοκίνητα που παρέχονται στα υψηλόβαθμα στελέχη  (status cars).  *(αφορά τη φορολόγηση του 30% της απόσβεσης ή του μισθώματος)

Σε καμία περίπτωση ΔΕΝ θεωρείται παροχή η δαπάνη των καυσίμων και συντήρησης των αυτοκινήτων (π.χ. διόδια, βενζίνη, ΚΤΕΟ, service, parking, αλλαγή ελαστικών κλπ.)»

Είναι σαφές ότι η παραπάνω ανακοίνωση, όσον αφορά στις δαπάνες επισκευής και συντήρησης (service κλπ.), έρχεται σε ευθεία αντίθεση τόσο με το άρθρο 13 του Κ.Φ.Ε. όσο και με την ερμηνευτική ΠΟΛ.1219/2014 που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση αυτού, καθότι αναγνωρίζει ως φορολογητέο εισόδημα το 30% μόνο της απόσβεσης ή του καταβαλλόμενου μισθώματος. Από τη μία λοιπόν έχουμε την διάταξη του ΚΦΕ και την ΠΟΛ.1219/2014 που ορίζουν ότι οι δαπάνες επισκευής και συντήρησης συμμετέχουν κανονικά στον προσδιορισμό της αγοραίας αξίας του οχήματος, και από την άλλη το Δελτίο Τύπου 7/10/2014 αναφέρει ότι αυτές δεν συμμετέχουν. Σημειωτέων ότι από την ημερομηνία αυτή και εφεξής, όχι μόνο δεν έχει τροποποιηθεί η επίμαχη διάταξη και δεν αποσυρθεί η ανωτέρω εγκύκλιος, αλλά επί του θέματος έχει τηρηθεί σιγή ιχθύος.

Δεδομένου μάλιστα ότι, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 του Κ.Φ.Δ. (Ν.4174/2013) «οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι είναι δεσμευτικές για τη Φορολογική Διοίκηση, έως ότου ανακληθούν ρητά ή τροποποιηθούν, λόγω αλλαγής της νομοθεσίας», η παραπάνω ανακοίνωση του Υπουργείου είναι κυριολεκτικά στον αέρα και κατά την άποψή μας, ουδεμία ισχύ έχει σε περίπτωση ελέγχου.

Θεωρούμε ότι η Διοίκηση πρέπει άμεσα να αποσαφηνίσει το παραπάνω ζήτημα, καθώς πολλοί φορολογούμενοι, λόγω της ασυμβατότητας νόμου και ανακοίνωσης Υπουργείου, είναι έκθετοι σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου.

Θοδωρής Πατίλας, Λογιστής - Φοροτεχνικός Α΄ τάξης
Μέλος της επιστημονικής ομάδας της ASTbooks

Πηγή: Taxpress.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.