fbpx
Skip to main content

Αυξάνεται η φορολόγηση της ποντοπόρου ναυτιλίας

Στην  αύξηση του συντελεστή του φόρου χωρητικότητας που επιβάλλεται επί των πλοίων της  ποντοπόρου ναυτιλίας των οποίων η διαχείριση γίνεται από την Ελλάδα θα προβεί η κυβέρνηση σύμφωνα με την πρόταση συμφωνίας που απέστειλε στους θεσμούς.

Η κίνηση αυτή αποτελεί πρωτοβουλία της ευρωπαϊκής πλευράς, πρωτοεμφανίστηκε προ δυο εβδομάδων από την πλευρά της Επιτροπής και δεν της λείπει η ιδιοτέλεια, σημειώνουν κύκλοι σε γνώση των σχετικών εξελίξεων.  Ειδικότερα εκτιμάται ότι  αποτελεί απότοκο της προσπάθειας γερμανικών ναυτιλιακών και τραπεζικών λόμπι ευθέως ανταγωνιστικών ελληνικών ναυτιλιακών.

Αν και δεν ειδικεύεται η πρόταση μιλά και για σταδιακή απόσυρση  άλλων ευνοϊκών φορολογικών προβλέψεων  όπως ακριβώς πρωτοδιατυπώθηκε από την ευρωπαϊκή πλευρά. Το εύρος και η ερμηνεία των αλλαγών αυτών θα κρίνει και την αντίδραση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας που πάντως μέχρι στιγμής δείχνει περισσότερο θορυβημένη με την  ευρύτερη κοινωνική ένταση παρά με τις παραπάνω εξελίξεις.

Ήδη πάντως προαιρετική  εισφορά  420 εκατομμυρίων ευρώ έχει επιβληθεί στον κλάδο μετά από πρωτοβουλία της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας . Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν/διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα (μετά από αφαίρεση της ενδεχόμενης πληρωμής φορολογίας των ανωτέρω πλοίων στη χώρα της σημαίας τους). Ο φόρος υπολογίζεται επί τη βάσει των ίδιων κριτηρίων, τιμών και κλιμάκων που εφαρμόζονται στα πλοία ελληνικής σημαίας. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα μια σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους. Τα μέτρα αυτά ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Στην Ελλάδα ισχύει το διεθνώς χρησιμοποιούμενο καθεστώς φορολόγησης της χωρητικότητας των πλοίων (tonnage tax), βάσει του οποίου θεσπίζεται ένας συγκεκριμένος φορολογικός συντελεστής ανά τόνο, ενώ τα εταιρικά κέρδη απαλλάσσονται κατά τα λοιπά από φορολόγηση. Παρόμοια μεταχείριση παρατηρείται σε όλα τα κράτη με ανεπτυγμένη ποντοπόρο ναυτιλία και δη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω της διεθνοποιημένης φύσης της συγκεκριμένης δραστηριότητας, όπως συνάγεται από σειρά μελετών ειδικευμένων ελεγκτικών οίκων, αναφέρουν έγκυρες πηγές.

"Η ελληνόκτητη ναυτιλία αναπτύχθηκε ιστορικά και γιγαντώθηκε εκτός των ελληνικών συνόρων, χρησιμοποιώντας ως έδρα της το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Η υιοθέτηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου έγινε από την ελληνική Πολιτεία ακριβώς για να προσελκύσει στην χώρα τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και μαζί με αυτές όλο τον πλούτο που παράγουν άμεσα ή έμμεσα και όχι για να στηρίξει τις ελάχιστες που υπήρχαν εδώ.  Μετά το 1975 με την υιοθέτηση του θεμελιώδους νόμου 27/1975, στα βασικά άρθρα του οποίου δόθηκε και συνταγματική κατοχύρωση, δημιουργήθηκε το θεσμικό πλαίσιο που προσέφερε τη νομική βεβαιότητα και ασφάλεια στις επενδύσεις και οδήγησε στον επαναπατρισμό της ελληνόκτητης ναυτιλίας με δύο τρόπους: με εγγραφή των ελληνόκτητων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο και με τη διαχείριση των ελληνόκτητων πλοίων από την Ελλάδα. Ως φυσικό επακόλουθο, οι υποστηρικτικές υπηρεσίες της ναυτιλίας μεταφέρθηκαν σταδιακά στην Ελλάδα με αποτέλεσμα τη δημιουργία του ελληνικού ναυτιλιακού Cluster" εξηγούν οι ίδιοι κύκλοι.

Συγκριτική μελέτη των φορολογικών συστημάτων Κρατών Μελών της ΕΕ αποδεικνύει ότι ακολουθούν ανάλογη με την ελληνική φορολογική μεταχείριση της ναυτιλίας τους, προκειμένου να κρατήσουν τα οφέλη για τις εθνικές οικονομίες τους. Το ελληνικό μοντέλο του φόρου χωρητικότητας των πλοίων, το οποίο ελέγχθηκε και εγκρίθηκε κατά την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, ακολουθήθηκε από σχεδόν όλα τα Κράτη Μέλη της ΕΕ (π.χ. Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρος, Μάλτα) και μάλιστα σε ορισμένα από αυτά με ακόμη πιο ευνοϊκή δομή, αλλά και από τρίτες χώρες που έχουν εξελιχθεί σε ναυτιλιακά κέντρα (π.χ. Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ).

Όσον αφορά στα φορολογικά έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τη Ναυτιλία αξίζει να σημειωθεί ότι αυτά περιλαμβάνουν, εκτός του φόρου χωρητικότητας, τους φόρους εισοδήματος και τις εισφορές που εισπράττονται από τους απασχολούμενους Έλληνες και ξένους εργαζόμενους στις συνδεόμενες με την ποντοπόρο Ναυτιλία εταιρείες, και την συνεισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης, που όπως όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι και οι εφοπλιστές πληρώνουν εθελοντικά επί των μερισμάτων που εισάγουν για δική τους χρήση. Επιπλέον όπως προαναφέρθηκε, η ελληνική πλοιοκτησία δια της υπογραφής συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς με το ελληνικό δημόσιο, έχει αρχίσει από το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί σε 4 χρόνια. Τέλος, επισημαίνεται ότι από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν / διαχειρίζονται από γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την Boston Consulting Group (BCG) η συνολική συνεισφορά του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου στην οικονομία παραμένει σημαντικότατη διαχρονικά και αντιστοιχεί πλέον σε περισσότερο από 7% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας (Οκτώβριος 2013).

Σύμφωνα με την έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2014 οι καθαρές εισπράξεις από υπηρεσίες θαλασσίων μεταφορών ανήλθαν το 2014 σε 7,9 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,4 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013, ενώ το συνολικό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην χώρα ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ.

Πηγή: capital.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.