fbpx
Skip to main content

Λιανεμπόριο: Τρύπα στα έσοδα ΦΠΑ από την πτώση του τζίρου

Σοβαρές παράπλευρες απώλειες στον δημόσιο κορβανά φέρνει σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ η πτώση στην κατανάλωση στο λιανεμπόριο τροφίμων. Το Ινστιτούτο, "βλέπει" νέα υποχώρηση 1,9% εφέτος και 2-4% το 2016.

Περί τα 90-100 εκατ. ευρώ, λόγω μείωσης της τζίρου, θα "στοιχίσει" στα δημόσια έσοδα η αύξηση του ΦΠΑ που έχει επέλθει σε σειρά προϊόντων που πωλούνται εντός των σούπερ μάρκετ.

Αυτό προκύπτει από ανάλυση που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στην οποία επισημαίνεται πως λόγω της μείωσης του τζίρου στο λιανεμπόριο τροφίμων (σ.σ. για το σύνολο της φετινής χρονιάς υπολογίζεται στο 1,9% και για το 2016 στο 2-4%) εκτιμάται ότι τα προσδοκώμενα ετήσια έσοδα του δημοσίου από την αύξηση του ΦΠΑ θα είναι μειωμένα κατά 14-15% (από 90 έως 100 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης του ΙΕΛΚΑ η αγορά εφέτος, αναμένεται να κλείσει με ύφεση 1,9%, όταν το πρώτο εξάμηνο του έτους παρουσίαζε αύξηση 1,25% και τον Ιούλιο, εξαιτίας του "supermarket-run", εμφάνισε άνοδο 6% κυρίως λόγω της ενίσχυσης των πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου (εβδομάδα πριν το Δημοψήφισμα), οπότε και οι πωλήσεις αυξήθηκαν πάνω από 30%.

Στο δεύτερο τρέχον εξάμηνο αναμένεται «ύφεση» λόγω των αυξήσεων σε ΦΠΑ, των αποθεμάτων τροφίμων των καταναλωτών από τις αγορές του Ιουνίου και της γενικότερης ψυχολογίας του κοινού, της τάξης του 5%.

Πάντως βαρόμετρο για το πως θα κλείσει η φετινή χρονιά αποτελεί η περίοδος των Χριστουγέννων οπότε και πραγματοποιείται πάνω από το 10% των πωλήσεων του κλάδου.

Δυσοίωνες ωστόσο είναι οι εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ και για το 2016. Το Ινστιτούτο "βλέπει" νέα πτώση του τζίρου της συγκεκριμένης αγοράς από 2% έως 4%, κυρίως λόγω της επίδρασης των αυξήσεων ΦΠΑ, αλλά και της γενικότερης οικονομικής αβεβαιότητας.

Αν επαληθευθεί αυτή η εκτίμηση του ΙΕΛΚΑ τότε η σωρευτική μείωση στον τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων σε βάθος 8ετίας, δηλαδή από το ξέσπασμα της κρίσης, θα αγγίξει το 25%. Πτώση η οποία έχει να κάνει με τη στροφή των καταναλωτών σε πιο φθηνά προϊόντα, στην αγορά των απολύτως απαραίτητων αλλά και στην ένταση των προσφορών κυρίως στα επώνυμα προϊόντα. Αρκεί μόνο να αναφέρουμε πως τη φετινή χρονιά το 42% των προϊόντων που πωλούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε προσφορά όταν το 2011 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 36%.

Όσον αφορά την περσινή χρονιά, αν και έκλεισε με μείωση των πωλήσεων άνω του 2% (σ.σ. η μείωση αυτή αντιστοιχεί στο ποσό των 450 εκατ. ευρώ) οι πωλήσεις των εταιρειών του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίαζαν τότε σαφείς ενδείξεις για σταθεροποίηση τόσο βάση των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ., όσο και της ανάλυσης των δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως επισημαίνεται στη μελέτη του ΙΕΛΚΑ.

Η εικόνα ήταν μεικτή. Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου (σουπερμάρκετ) διατήρησαν πέρυσι σχεδόν σταθερές τις πωλήσεις τους, ως αποτέλεσμα και της επέκτασης του δικτύου τους.

Αντίθετα τα μικρότερα καταστήματα κατέγραψαν σημαντικές απώλειες. Αυτό οφείλεται κυρίως στις πολύ καλές επιδόσεις του Β' εξαμήνου του 2014 των μεγάλων σημείων πώλησης.

Ακόμη και έτσι όμως οι πωλήσεις των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων εκπροσωπούν μόνο το 54% της συνολικής αγοράς, ενώ το αντίστοιχο μέσο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 75% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90%.

Αυτό σχετίζεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, με το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σούπερ μάρκετ που ισχύει (παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις), τη γεωγραφία της χώρας και τους περιορισμούς στην πώληση συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων.


Πηγή: euro2day.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.