fbpx
Skip to main content

Αλεξιάδης: Δεν σχεδιάζουμε, μέσα στο 2016 να αυξήσουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. 320 χιλιάδες πινακίδες έχουν κατατεθεί στις ΔΟΥ την τελευταία διετία.

Απαντώντας στη Βουλή σε ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Γ. Στύλιου για το αν εξετάζεται η αύξηση του ΕΦΚ και η σύνδεσή του με τα τέλη κυκλοφορίας ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι καμία αλλαγή δεν εξετάζεται για το 2016, έτος για το οποίο άλλωστε τα τέλη κυκλοφορίας έχουν ήδη καταβληθεί.

Αναλυτικά η ερώτηση και η απάντηση στην Βουλή.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ:
Κύριε Υπουργέ, με την ερώτησή μου έρχομαι σε δηλώσεις στις οποίες είχατε προβεί στις αρχές Δεκεμβρίου του 2015. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις πρόσφατες δηλώσεις σας, είναι στη σκέψη της Κυβέρνησης οι αυξήσεις στο φόρο καυσίμων, προκειμένου να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Προφανώς, η λογική του φόρου είναι η ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας στη βενζίνη και τα λοιπά καύσιμα, έτσι ώστε να επιβαρύνεται περισσότερο όποιος κάνει μεγαλύτερη χρήση του αυτοκινήτου του.

Ωστόσο, δεδομένου ότι τα τέλη κυκλοφορίας για το έτος 2016 έχουν ήδη πληρωθεί -στις περισσότερες περιπτώσεις, μάλιστα, αυξημένα- δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση στη φορολόγηση των καυσίμων κατά το έτος 2016. Επιπλέον, η διεθνής μείωση της τιμής του ακατέργαστου αργού πετρελαίου, έχει παρασύρει πτωτικά τις τιμές πώλησης των καυσίμων στη χώρα μας -όπως φαίνεται και από σχετικό πίνακα που θα καταθέσω για τα Πρακτικά της Βουλής- οπότε αναμένεται αύξηση της κατανάλωσης. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι σήμερα που συζητούμε, στις  18 Ιανουαρίου του 2016, η τιμή του αργού πετρελαίου κυμαίνεται στα 28 δολάρια το βαρέλι και έχει σπάσει ρεκόρ πτώσης.
Συνεπώς, είναι εύλογο το συμπέρασμα ότι η ενσωμάτωση των τελών κυκλοφορίας στο πετρέλαιο κίνησης και τα λοιπά καύσιμα, είναι άλλοθι για περαιτέρω αύξηση της φορολογίας.
Δοθέντων των παραπάνω, κύριε Υπουργέ, ερωτάσθε: Θα υπάρξει αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης μέσα στο 2016; Δεσμεύεστε ότι δεν θα υπάρξει αύξηση και στο πετρέλαιο θέρμανσης; Διότι έχει υπάρξει εξομοίωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο της κίνησης με το πετρέλαιο της θέρμανσης. Μήπως, τελικά, σκοπός είναι η αύξηση αυτή να χρησιμοποιηθεί ως ισοδύναμο με δυσμενείς επιπτώσεις στη συνολική οικονομία της χώρας;

Ευχαριστώ.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βουλευτά, δίνεται μια ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε ένα ζήτημα για το οποίο χύθηκε πολύ μελάνι και χάθηκε πολύς τηλεοπτικός και ραδιοφωνικός χρόνος, για να παραπληροφορηθούν οι πολίτες. Ευτυχώς, όμως, τα δεδομένα και η Βουλή σήμερα δίνει τη δυνατότητα να ενημερώσουμε σωστά τους πολίτες.

Η απάντηση και στα δύο ερωτήματά σας είναι «Όχι». Δεν σχεδιάζουμε, δηλαδή, μέσα στο 2016 να αυξήσουμε τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, διότι τα τέλη κυκλοφορίας για το 2016 έχουν εισπραχθεί, ούτε έχουμε σκοπό να χρησιμοποιήσουμε την αύξηση στο φόρο για να βρεθεί κάποιο ισοδύναμο ή κάτι τέτοιο. Είναι σαφέστατη, λοιπόν, η απάντηση, ότι όχι, δεν σχεδιάζουμε κάτι τέτοιο.

Άλλωστε, από την αρχή ήταν σαφέστατο και αυτό που είπαμε. Σε ερώτηση, δηλαδή -και ευτυχώς υπάρχει το βίντεο- σχετικά με το τι σχεδιάζεται για τα τέλη κυκλοφορίας μελλοντικά, είπαμε ότι εξετάζουμε πάρα πολλά εναλλακτικά σενάρια, ένα από τα οποία είναι αυτό που γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με το έναν ή τον άλλον τρόπο, δηλαδή, η μείωση των τελών κυκλοφορίας και η ενσωμάτωση ενός μέρους τους -όχι του συνόλου, ενός μέρους- σαν αύξηση στα καύσιμα, με την απλή λογική ότι αυτός που κάνει πολλά χιλιόμετρα, θα πληρώνει και πιο πολλά τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με το τωρινό άδικο καθεστώς. Διότι στην φορολογία έχεις να συγκρίνεις πράγματα. Βγάζεις έναν φόρο ή βάζεις έναν άλλο και πρέπει να πας με τη λογική της φορολογικής δικαιοσύνης.

Τα τέλη κυκλοφορίας σήμερα είναι μια άδικη φορολογία. Αυτοκίνητα των οποίων η εμπορική αξία αυτήν τη στιγμή ανέρχεται στις δύο και τρεις χιλιάδες ευρώ, πληρώνουν χίλια ευρώ τέλη κυκλοφορίας. Είναι άδικο. Επίσης, αδικίες έχουμε και στα θέματα των πολύτεκνων και σε μια σειρά από άλλα ζητήματα τα οποία έχουν ειπωθεί εδώ.

Με αυτήν την λογική, λοιπόν, εξετάζουμε αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, για το 2017, το 2018 και τα επόμενα χρόνια. Για το 2016 δεν σχεδιάζουμε κάτι τέτοιο, δεν σχεδιάζουμε καμία νέα φορολογική επιβάρυνση. Και για να μην υπάρχει καμία ανησυχία, να πω ότι οι φορολογικές παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε για το 2016, είναι αυτές που με σαφήνεια περιγράφονται στον ν.4336 του Αυγούστου του 2015. Δεν υπάρχει πιθανότητα επιβολής κανενός νέου φόρου, διότι είναι συγκεκριμένο το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούμαστε. Και τα οικονομικά δεδομένα που έχουμε από το 2015 στα φορολογικά ζητήματα, μας δείχνουν ότι πήγαμε πολύ καλύτερα σε σχέση με το 2014, ότι πιάσαμε τους στόχους του προϋπολογισμού, άρα δεν έχουμε λόγο να βάλουμε επιπλέον φορολογία.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ:
Θα κάνω μερικές παρατηρήσεις στα όσα απάντησε ο κύριος Υπουργός.

Κύριε Υπουργέ, αντιλαμβάνομαι ότι το θέμα είναι ανοικτό. Καταλαβαίνω ότι στόχος σας είναι να αυξήσετε τα έσοδα του κράτους σε ένα περιβάλλον πάρα πολύ επιβαρυμένο φορολογικά, όταν η χώρα μας βρίσκεται μέσα στην χειρότερη οικονομική κρίση για έξι και πλέον χρόνια. Άρα, δεν τίθεται θέμα δικαιοσύνης. Τίθεται θέμα αύξησης των εσόδων.
Επεκτείνω τη σκέψη μου: Πιστεύω ότι προσπαθείτε να εκμεταλλευθείτε την περιστασιακή μείωση της διεθνούς τιμής των καυσίμων και του πετρελαίου, ούτως ώστε να ενσωματωθεί αυτή η αύξηση. Μιλήσατε, αν θυμάμαι καλά, για δύο, τρία λεπτά το λίτρο, αλλά οι εκτιμήσεις είναι ότι θα είναι δέκα, δώδεκα, δεκαπέντε.

Θέλω, επίσης, να παρατηρήσω και να επισημάνω, κύριε Υπουργέ, ότι θα μπορούσαν οι δηλώσεις σας να έχουν συνέχεια και να αναφέρετε ότι ετοιμάζετε μία μελέτη, ότι ετοιμάζετε έναν τρόπο υπολογισμού των εσόδων που θα υπάρξει από τη μετακύλιση ενός μέρους από τα τέλη κυκλοφορίας στην κατανάλωση.

Επίσης, θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η μετακύλιση στην κατανάλωση θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του κόστους παραγωγής. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, θα σημάνει επιβάρυνση της οικονομίας της χώρας όταν θέλουμε να δουλέψουμε, να αυξήσουμε την παραγωγή για να έχουμε περισσότερα έσοδα.

Τέλος, θα ήθελα να σας κάνω μία άλλη παρατήρηση σε σχέση με τη φοροδιαφυγή. Δεν αναφερθήκατε καθόλου στο λαθρεμπόριο καυσίμων. Γνωρίζετε ότι ήδη στο 90% με 95% των πρατηρίων της χώρας έχει εγκατασταθεί το σύστημα εισροών-εκροών. Σύμφωνα με μελέτη του ΣΕΠΕ που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, η φοροδιαφυγή στα καύσιμα υπολογίζεται στα 125 με 130 εκατομμύρια ευρώ.
Η απάντηση από το Υπουργείο είναι ότι δεν μπορούν να αξιοποιηθούν τα στοιχεία του συστήματος εισροών-εκροών από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων διότι δεν υπάρχει κατάλληλο προσωπικό.
Αντ’ αυτού, η Κυβέρνηση επέλεξε να προσλαμβάνει καθαρίστριες, να στελεχώνει το Υπουργείο Δικαιοσύνης και όχι να κάνει μετακινήσεις οικονομολόγων ή μία εθελούσια κινητικότητα για να στελεχώσει τη συγκεκριμένη Υπηρεσία.
Καταλήγοντας, θα ήθελα να πω ότι η τοποθέτησή σας ήταν άκαιρη και άσκοπη και προσπαθήσατε να καλύψετε το κενό που εμφανίστηκε στα πρόσφατα αποτελέσματα της εξέλιξης των εσόδων του κράτους. Ενδεικτικά μπορώ να σας αναφέρω ότι έχουμε υστέρηση στα έσοδα του κράτους σε σχέση με το στόχο για το 2015 κατά 2,5 δισεκατομμύρια και υστέρηση κατά 450 εκατομμύρια σε σχέση με τα έσοδα του 2014.

Ερωτάσθε, λοιπόν, κύριε Υπουργέ, αν θα υπάρξει μέριμνα για τους Έλληνες πολίτες, την παραγωγική οικονομία, τους επαγγελματίες, τους αγρότες, όλες τις κατηγορίες οι οποίες θα επιβαρυνθούν τελικά απ’ αυτό και αν θα το υπολογίσετε σε πιθανή μελέτη που θα κάνετε.
Ευχαριστώ.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):

Κύριε Βουλευτά, η δίκη προθέσεων ή η ανταλλαγή καταγγελιών είναι κάτι θεμιτό, αλλά νομίζω ότι δεν προσθέτει στον πολιτικό λόγο και κυρίως στην ενημέρωση των πολιτών. Έχετε το δικαίωμα να κάνετε οποιαδήποτε κριτική στην Κυβέρνηση, αλλά υπάρχουν και συγκεκριμένα στοιχεία στο TAXIS, στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Είναι αλήθεια ή όχι ότι στη σύγκριση της εποχής του «success story» του 2014 με το 2015, το 2015 προμηθεύτηκαν τέλη κυκλοφορίας 100.578 αυτοκίνητα; Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε.
Είναι αλήθεια ή όχι ότι σε σχέση με το 2014 το δημόσιο μπόρεσε και ελάφρυνε σημαντικά τα φθηνά αυτοκίνητα και μετέφερε φορολογικό βάρος σε άλλα αυτοκίνητα και καταφέραμε και εισπράξαμε επιπλέον 8.283.000 ευρώ; Καταλαβαίνω ότι αυτό είναι κάτι που είναι έξω από τις ιδεολογικές σας αρχές, αλλά αυτό λέει το Σύνταγμα στο άρθρο 4.

Είναι αλήθεια ή όχι ότι σε σχέση με την εποχή του «success story» του 2014, το 2015 κατατέθηκαν 8.133 λιγότερες πινακίδες; Το νούμερο για το 2014 ήταν 164.236 και για το 2015 είναι 156.103.

Άρα, η σύγκριση των στοιχείων –γιατί περί προθέσεων μας καταγγέλλετε- είναι σαφέστατη. Να κάνουμε μια φορά συζήτηση και για τα δεδομένα και τον απολογισμό του 2015. Για ό,τι θέλετε μπορούμε να κάνουμε συζήτηση. Προσοχή, όμως, στα νούμερα που συγκρίνετε, διότι εγώ αναφέρθηκα μόνο σε σύγκριση μέχρι και τις 31/12/2015. Θα έχουμε είσπραξη και τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο που θα υπολογίζεται για το 2015 και τα στοιχεία θα είναι πολύ πιο θετικά. Σχετικά, όμως, με αυτό, όταν έρθει η ώρα και μιλήσουμε με συγκεκριμένα στοιχεία, θα  μπορείτε να δείτε ακριβώς τι έχει γίνει.

Στη γενικότερη κριτική σας τώρα σε σχέση με τους φόρους, εμείς έχουμε συγκεκριμένη άποψη. Έχουμε την άποψη την οποία έχω αναφέρει πενήντα φορές -και θα το ξαναπώ- δηλαδή να υλοποιήσουμε αυτό που ορίζει το άρθρο 4 του Συντάγματος. Για μας οι φόροι δεν είναι μικροί ή μεγάλοι. Για μας οι φόροι είναι δίκαιοι ή άδικοι. Και εμείς θέλουμε δίκαιους φόρους.

Αν κατηγορείτε εμάς για υπερφορολόγηση, να σας υπενθυμίσω τι έκανε ο πολιτικός σας φορέας τα προηγούμενα χρόνια. Από 600 εκατομμύρια περίπου φορολογία ακινήτων προ μνημονίων, την εποχή των μνημονίων έφτασε σε βεβαίωση τα 3,3 δισεκατομμύρια. Τόσος είναι ο ΕΝΦΙΑ. Άλλο η εισπραξιμότητα των 2,65. Εμάς κατηγορείτε για υπερφορολόγηση; Θα μπορούσα να δώσω πάρα πολλά στοιχεία.

Είπατε, επίσης, για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Θα ενημερώσω τη Βουλή, όποτε μου ζητηθεί, για το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Πάμε πολύ καλύτερα από τα προηγούμενα χρόνια. Προχωρούμε σε πάρα πολλούς ελέγχους, σε πάρα πολλές διασταυρώσεις. Μέσα στο 2016 εξοπλίζουμε νομοθετικά, θεσμικά, από άποψη προσωπικού και τεχνολογίας τις υπηρεσίες για πολύ περισσότερους ελέγχους. Βεβαίως και υπάρχει λαθρεμπόριο καυσίμων, το οποίο, όμως, αντιμετωπίζουμε.

Αυτό για το οποίο πρέπει να μας κρίνετε εσείς είναι αν είμαστε καλύτεροι ή χειρότεροι από την εποχή τη δική σας, διότι ερχόμαστε και στο πολιτικό ζητούμενο που είπατε πριν. Αυτό που θέλετε εσείς είναι να επανέλθουμε σε μια εποχή όπου θα απολύετε καθαρίστριες, δασκάλους, ανθρώπους από τα νοσοκομεία. Αυτό επιδιώκετε. Το καταλαβαίνω. Το είπατε για τις καθαρίστριες. Το έχουμε καταλάβει.
Θέλετε και μια άλλη εποχή όπου θα γυρίσουμε στη δική σας φορολογική εποχή. Έχουμε διαφορετική πολιτική άποψη. Εμείς τα καταφέρνουμε χωρίς να απολύουμε καθαρίστριες, δασκάλους ή άτομα από τα νοσοκομεία. Τα καταφέρνουμε γιατί το παλεύουμε και έχουμε αποτελέσματα.

Πηγή: Taxheaven.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.