fbpx
Skip to main content

Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών - LSA.gr

Ερώτημα: Πως αντιμετωπίζεται φορολογικά η αντικατάσταση υπάρχοντος ταξί με νέο από ατομική επιχείρηση;

Ερώτημα: Ατομική επιχείρηση αυτοκινητιστή – ΤΑΞΙ, αποχαρακτηρίζει το παλιό αυτοκίνητο ΤΑΞΙ (παλιό σκάφος) και προβαίνει στην αγορά νέου αυτοκινήτου (νέο σκάφος) το οποίο και χαρακτηρίζει, ως ΤΑΞΙ, σε αντικατάσταση του παλιού σκάφους, στην ίδια άδεια ΤΑΞΙ.

Ερώτημα_1: Το ΦΠΑ της αγοράς του νέου σκάφους εκπίπτει ολοσχερώς κατά την ημερομηνία του τιμολογίου αγοράς ?

Ερώτημα_2: Σε τι απόσβεση και σε ποιο χρονικό βάθος υπόκειται η καθαρή αξία του τιμολογίου αγοράς του νέου σκάφους ?

Ερώτημα_3: Για ποσό της αγοράς του νέου σκάφους υφίσταται τεκμήριο απόκτησης-αγορών, στην προσωπική φορολογική δήλωση του αυτοκινητιστή ?

Ερώτημα_4: Σε περίπτωση πώλησης αντί 800 ευρώ, του 13χρονου παλιού αποχαρακτηρισμένου σκάφους και πλήρως αποσβεσμένου, το οποίο είχε αγοράσει ως καινούργιο από την αντιπροσωπεία, θα πρέπει ο αυτοκινητιστής α) να εκδώσει τιμολόγιο πώλησης πλέον ή άνευ ΦΠΑ, β) θα το εμφανίσει ως έσοδο στα βιβλία του ?

Ερώτημα_5: Υφίσταται κάποιος άλλος λογιστικό-φορολογικός χειρισμός για τις ανωτέρω πράξεις του αυτοκινητιστή ?

 

Συνοπτική Απάντηση

Το έσοδο που θα προκύψει από την πώληση του παλαιού σκάφους, θα περιληφθεί στα έσοδα από επιχειρηματικές συναλλαγές. Στο παραστατικό που θα κοπεί θα αναγράφεται και ΦΠΑ

 

Πλήρης Απάντηση

1.1 Στην παρ. 4 του άρθρου 30 του Ν.2859/2000 αναφέρεται ότι:

«Δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες: …

ε) αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά.

Η διάταξη αυτή δεν εφαρμόζεται για τα πιο πάνω μεταφορικά μέσα, εφόσον προορίζονται για πώληση, μίσθωση ή μεταφορά προσώπων με κόμιστρο».

1.2 Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω κατά την άποψη μας, στην περίπτωση που αναφέρεστε ο ΦΠΑ που αφορά την αγορά του νέου σκάφους εκπίπτει κατά την ημερομηνία αγοράς.

2.1 Το εγγρ. 1044387/30-3-2015 έχει ως θέμα την «Διενέργεια αποσβέσεων επί της αξίας κτήσης των επιβατηγών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκινήτων, καθώς και επί της αξίας της άδειας κυκλοφορίας αυτών». Από το έγγραφο αυτό σημειώνονται :

εγγρ. 1044387/30-3-2015 (απόσπασμα)

«… τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που αποκτούν κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα εκμετάλλευσης Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων θα αποσβένουν την αξία κτήσης των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων (οχήματα) με το συντελεστή απόσβεσης που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 24 του Ν.4172/2013, ήτοι 16% ετησίως, παρά το γεγονός ότι από το Ν.4070/2012 είναι δυνατόν να προβλέπεται διαφορετικός χρόνος απόσυρσης και κατ’ επέκταση οικονομική διάρκεια ζωής για τα αυτοκίνητα αυτά. Η απόσβεση διενεργείται επί του κόστους κτήσης των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων, περιλαμβανομένου και του κόστους βελτίωσης και ανανέωσης αυτών.

Επισημαίνεται ότι στο κόστος κτήσης των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων δεν περιλαμβάνεται η αξία της άδειας κυκλοφορίας των Ε.Δ.Χ., ανεξάρτητα αν αυτή μεταβιβάστηκε από κοινού με το ίδιο το αυτοκίνητο ή χωριστά, δεδομένου ότι οι άδειες κυκλοφορίας των Ε.Δ.Χ., σε αντίθεση με τα ίδια τα οχήματα, έχουν απεριόριστη διάρκεια ισχύος και ως εκ τούτου δεν υπόκεινται σε φθορά ή αχρήστευση. Επομένως, δεν νοείται η διενέργεια αποσβέσεων επί της αξίας κτήσης των αδειών κυκλοφορίας των Ε.Δ.Χ.».

2.2 Σύμφωνα με τα ανωτέρω οι φορολογικές αποσβέσεις για μέσα μεταφοράς ατόμων διενεργούνται με συντελεστή 16%.

3.1 Στην ΠΟΛ. 1076/2015 αναφέρεται ότι με τις διατάξεις του άρθρου 33 προσδιορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν εφαρμόζεται η ετήσια αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Η μη εφαρμογή αυτής της δαπάνης διασφαλίζει τη μη εφαρμογή του εναλλακτικού τρόπου προσδιορισμού της ελάχιστης φορολογίας στις περιπτώσεις αυτές. Με βάση τις νέες διατάξεις τα άρθρα 31 και 32 δεν έχουν εφαρμογή, εκτός των λοιπών περιπτώσεων, για την αγορά πάγιου εξοπλισμού επαγγελματικής χρήσης από πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Στην έννοια του πάγιου εξοπλισμού περιλαμβάνονται μηχανήματα, υπολογιστές, έπιπλα, σκεύη, Φ.Δ.Χ. αυτοκίνητα, Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα, Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα, Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα, μοτοσυκλέτες, σκάφη, αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την άσκηση επιχείρησης ή ελευθέριου επαγγέλματος.

3.2 Επομένως, σύμφωνα με τα ανωτέρω, κατά την άποψη μας στην περίπτωση που αναφέρεστε η αγορά του νέου σκάφους δεν αποτελεί τεκμήριο.

4.1 Στην παρ. 1 του άρθρου 21 του Ν.4172/2013 ορίζεται ότι: «Ως κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα θεωρείται το σύνολο των εσόδων από τις επιχειρηματικές συναλλαγές μετά την αφαίρεση των επιχειρηματικών δαπανών, των αποσβέσεων και των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις. Στα έσοδα από τις επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται και τα έσοδα από την πώληση των στοιχείων του ενεργητικού της επιχείρησης, καθώς και το προϊόν της εκκαθάρισής της, όπως αυτά προκύπτουν στη διάρκεια του φορολογικού έτους».

4.2 Σύμφωνα με τα παραπάνω, το έσοδο που θα προκύψει από την πώληση του παλαιού σκάφους, θα περιληφθεί στα έσοδα από επιχειρηματικές συναλλαγές. Στο παραστατικό που θα κοπεί θα αναγράφεται και ΦΠΑ.

Πηγή: e-forologia.gr

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.