fbpx
Skip to main content

Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών - LSA.gr

Ηλεκτρονική διασύνδεση και κατάργηση του χαρτοσήμου το στοίχημα της ΑΑΔΕ

Του Γιώργου Λαμπίρη

Σε μία από τις προτεραιότητες της φορολογικής αρχής, ανάγεται το τελευταίο χρονικό διάστημα, κατάργηση του χαρτοσήμου, ενός αντιλειτουργικού φορολογικού μέτρου που μετράει σχεδόν 90 χρόνια ζωής στην ελληνική φορολογική νομοθεσία, γεγονός το οποίο και ο ίδιος ο διοικητής της, Γιώργος Πιτσιλής, τόνισε στο πλαίσιο ομιλίας του στην Ένωση Ελλήνων Νομικών.

Σε ποιες περιπτώσεις εφαρμόζεται

Οι πιο δημοφιλείς συναλλαγές, στις οποίες εφαρμόζεται αυτή τη στιγμή η επιβολή του χαρτοσήμου, αφορά στα μισθώματα επαγγελματικής στέγης, καθώς και στη σύναψη δανείων μεταξύ ιδιωτών με συντελεστή 3% και εισφορά 20% στο συγκεκριμένο συντελεστή, γεγονός που αποδίδει ένα ποσοστό της τάξεως του 3,6% στα κρατικά ταμεία. Σημειώνεται, πως το χαρτόσημο αποτελεί μία από τις βασικές συζητήσεις με τους δανειστές, οι οποίοι εκτιμούν ότι η επιβολή του δυσχαιρένει σημαντικά τη λειτουργία των ελληνικών επιχειρήσεων.

Σε εξέλιξη η διαβούλευση

Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και την ΑΑΔΕ, ούτως ώστε να προχωρήσει η αντικατάστασή του με ένα μέτρο, το οποίο θα εναρμονίζεται με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά δεδομένα.

Ηλεκτρονική διασύνδεση και ηλεκτρονικοποίηση των υπηρεσιών

Μεταξύ των στόχων που έχει θέσει επίσης η ΑΑΔΕ, είναι η ηλεκτρονικοποίηση όλων των διαδικασιών, που απαιτούνται για την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες, καθώς και ευρύτερα η παροχή τους από απόσταση , είτε μέσω e-mail, είτε μέσω τηλεφώνου. Με αυτό τον τρόπο επιδίωξη της Αρχής είναι να περιορίσει τις επισκέψεις του πολίτη στην εφορία, αφαιρώντας μέρος του φόρτου που επιβαρύνει το προσωπικό σε αυτές τις περιπτώσεις, και διευκολύοντας ταυτόχρονα τον ίδιο το φορολογούμενο.

Κομβικό σημείο στις κινήσεις που σχεδιάζει η Αρχή είναι η έμφαση που δίνεται στη συνεργασία των δημοσίων υπηρεσιών μεταξύ τους, υπηρετώντας την αρχή της διαλειτουργικότητας, έτσι ώστε η ΑΑΔΕ, να μπορεί να λαμβάνει όλες τις πληροφορίες που της είναι απαραίτητες ή να αποστέλλει αντίστοιχα, όσες απαιτούνται από τις συνεργαζόμενες υπηρεσίες. Με αυτό τον τρόπο ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να προσφεύγει συχνά σε φυσικό υποκατάστημα της Αρχής για ζητήματα που αφορούν τη φορολογική διαδικασία.

Τα προβλήματα με τις 120 δόσεις και η γραφειοκρατία

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα, πως για τη συγκέντρωση των πιστοποιητικών που απαιτούνται για να ενταχθεί κάποιος στη ρύθμιση των 120 δόσεων, ένα από αυτά που απαιτούνται, είναι βεβαίωση απο το ειρηνοδικείο για περιπτώσεις παλαιότερων ρυθμίσεων, η οποία θα αποδεικνύει κατά πόσο είναι ακριβές το ύψος των χρεών του φορολογούμενου.

Ένα ακόμα παράδειγμα, το οποίο προκαλεί δυσχέρειες στη διαδικασία, είναι ότι για να λάβει κάποιος βεβαίωση χρεών από το ταμείο νομικών, θα χρειαστεί σημαντικό χρονικό διάστημα, δεδομένης της έλλειψης προσωπικού, και της απουσίας μηχανογράφησης.

Το παράδειγμα της ηλεκτρονικής διασύνδεσης με το Κτηματολόγιο

Στον αντίποδα ωστόσο λειτουργούν περιπτώσεις, όπως αυτή της πρόσφατης απόφασης για την ηλεκτρονική διασύνδεση της ΑΑΔΕ με το Κτηματολόγιο, για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με την ακίνητη περιουσία των φορολογουμένων. Μία διαδικασία, η οποία παρέχει πρόσβαση στην Αρχή, για να μπορεί  να ελέγχει και να επιβάλλει αποτελεσματικότερα και ορθότερα φόρους που σχετίζονται με την ακίνητη περιουσία, όπως ο ΕΝΦΙΑ και ο ΦΑΠ. Ωστόσο, πέρα από το φορολογικό έλεγχο και την επιβολή φορολογικών επιβαρύνσεων ή προστίμων, η διευκόλυνση του πολίτη στις συναλλαγές του με τη φορολογική αρχή, είναι ένα ακόμα στοίχημα, το οποίο καλείται να επιτύχει η ΑΑΔΕ, τηρώντας τις όποιες δεσμεύσεις έχει αναλάβει το τελευταίο χρονικό διάστημα.


Πηγή: Φορολογικά Νέα

Τα cookies μας διευκολύνουν να σας παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας επιτρέπετε να χρησιμοποιούμε cookies.