Ηλεκτρονικά και μέσω των ΚΕΠ οι βεβαιώσεις για ΙΚΑ, ΟΓΑ και ΝΑΤ
Από το Ιντερνετ αλλά και μέσω των ΚΕΠ για όσους δεν έχουν έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο θα προμηθευτούν φέτος εκατομμύρια συνταξιούχοι τις απαραίτητες βεβαιώσεις για το εισόδημά τους που πρέπει να αναγράψουν στη φορολογική τους δήλωση.
Οπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης, οι δικαιούχοι ΙΚΑ, ΟΓΑ και ΝΑΤ θα έχουν από φέτος για πρώτη φορά διαδικτυακή πρόσβαση στις βεβαιώσεις των συντάξεών τους για τα ποσά που καταβλήθηκαν εντός του 2012. Οσοι δεν έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο θα μπορούν από τις αρχές Ιουνίου να λαμβάνουν την απαραίτητη βεβαίωση από τα ΚΕΠ.
Υπενθυμίζεται πως οι συνταξιούχοι των εν λόγω Ταμείων δεν θα λάβουν φέτος ταχυδρομικώς τις βεβαιώσεις συντάξεων όπως γινόταν μέχρι πέρυσι και γι' αυτό πρέπει οι ίδιοι να μεριμνήσουν ώστε να τις εκτυπώσουν από το Διαδίκτυο ή στα ΚΕΠ. Ο υπουργός Εργασίας υποστηρίζει πως με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μείωση του διοικητικού κόστους κατά 4 εκατομμύρια ευρώ.
Σχετική δυνατότητα, ωστόσο, δεν υπάρχει για άλλα Ταμεία κύριας και επικουρικής ασφάλισης που ετοιμάζονται να στείλουν ταχυδρομικά τις βεβαιώσεις.
Πάντως για Ταμεία όπως ο ΟΑΕΕ, το ΕΤΑΠ - ΜΜΕ και άλλα θα ακολουθηθεί, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η «πεπατημένη», δηλαδή θα ταχυδρομηθούν οι βεβαιώσεις αποδοχών στους συνταξιούχους.
Ειδικότερα και εν όψει της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, που φέτος θα γίνει υποχρεωτικά μέσω Διαδικτύου και του TAXIS, οι συνταξιούχοι μπορούν να εκτυπώνουν τη βεβαίωση συντάξεων για φορολογική χρήση απευθείας από τις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που είναι ενεργές στους ιστότοπους του ΙΚΑ (www.ika.gr), του ΟΓΑ (www.oga.gr) και του ΝΑΤ (www.nat.gr).
Ωστόσο, μετά και τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν λόγω της έλλειψης πρόσβασης στο Ιντερνετ ή της αδυναμίας χρήσης του από πολλούς συνταξιούχους, ο κ. Βρούτσης ανακοίνωσε πως «τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου με συνεργασία του υπουργείου Εργασίας και του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα εκδοθεί εγκύκλιος σύμφωνα με την οποία οι συνταξιούχοι ΙΚΑ, ΟΓΑ και ΝΑΤ που δεν έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο θα μπορούν να εξυπηρετούνται -δηλαδή να λαμβάνουν τις βεβαιώσεις των συντάξεών τους εκτυπωμένες- από τα ΚΕΠ».
Μητρώο Συντάξεων
Το υπουργείο Εργασίας τονίζει πως η διαδικασία έκδοσης βεβαιώσεων συντάξεων για φορολογική χρήση ακολουθείται για τελευταία φορά, καθώς από το 2014 το σύνολο των δεδομένων του Εθνικού Μητρώου Συντάξεων «Ηλιος» θα αποστέλλεται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Με τη νέα αυτή διαδικασία, τα καταβληθέντα ποσά των συντάξεων (κύριων και επικουρικών) θα προσυμπληρώνονται αυτόματα στις φορολογικές δηλώσεις των συνταξιούχων, ώστε πέραν της σοβαρής εξοικονόμησης λόγω μείωσης του διοικητικού βάρους να κλείσει οριστικά μια μεγάλη πηγή διαρροής εσόδων, δηλαδή από φοροδιαφυγή λόγω ανακριβών ή μη δηλωθεισών συντάξεων, η οποία εκτιμάται στα 85 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Την ίδια ώρα το οικονομικό επιτελείο επιχειρεί να περιορίσει άλλη μία... εστία ταλαιπωρίας η οποία σχετίζεται με την υποχρεωτική δήλωση των τόκων των καταθέσεων.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με την Ενωση Τραπεζών ώστε έστω και την τελευταία στιγμή (μέσα στις επόμενες ώρες αναμένεται να εκδοθεί η σχετική διευκρινιστική εγκύκλιος) να υπάρξει συμφωνία και οι τράπεζες να αναλάβουν την αποστολή σημειωμάτων στους πελάτες τους με την αναγραφή των τόκων που πιστώθηκαν το 2012.
Το «Εθνος» απαντά σε 5 ερωτήσεις
Πώς θα υποβάλετε ηλεκτρονικά τη δήλωση
Τα... βήματα της ηλεκτρονικής υποβολής των φορολογικών δηλώσεων πρέπει να ακολουθήσουν εφέτος για πρώτη φορά οι συνταξιούχοι με εισοδήματα έως 12.000 ευρώ που μέχρι πέρυσι υπέβαλλαν χειρόγραφες δηλώσεις, αλλά και οι νέοι που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους και δεν είναι προστατευόμενα μέλη των οικογενειών τους. Απαιτείται να διαθέτουν κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει πρώτα να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση και μετά να προμηθευτούν από το Μητρώο της ΔΟΥ τον κλειδάριθμο.
Προς την κατεύθυνση αυτή απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις πολιτών που αφορούν την ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης και κυρίως τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δηλωθούν τα προστατευόμενα τέκνα και οι κατοικίες των φορολογουμένων παρέχει το υπουργείο Οικονομικών.
1. Πώς μπορώ να εγγραφώ στο TAXISnet;
Η διαδικασία εγγραφής ολοκληρώνεται σε τρία βήματα:
Πρώτο βήμα: Εγγραφή. Από την ιστοσελίδα της Γ.Γ.Π.Σ. (www.gsis.gr), επιλέγετε Υπηρεσίες προς Πολίτες / επιχειρήσεις / επιτηδευματίες και στη συνέχεια Αρχική εγγραφή και συμπληρώνετε την αίτηση δηλώνοντας όνομα χρήστη (username) και κωδικό (password) που επιθυμείτε.
Δεύτερο βήμα: Παραλαβή κλειδάριθμου. Τυπώνεται το σημείωμα στο οποίο αναγράφονται ο ΑΦΜ, η ημερομηνία και η ώρα υποβολής καθώς επίσης και η προθεσμία μέσα στην οποία πρέπει να μεταβείτε σε οποιαδήποτε ΔΟΥ για την έγκριση της αίτησης και την παραλαβή του κλειδάριθμου.
Ο Λογαριασμός
Τρίτο βήμα: Ενεργοποίηση του λογαριασμού. Από τις υπηρεσίες πιστοποίησης επιλέγετε Ενεργοποίηση Λογαριασμού. Συμπληρώνετε: α) username και κωδικό (password) που επιλέξατε β) τον κλειδάριθμο που σας δόθηκε στη ΔΟΥ και ο λογαριασμός ενεργοποιείται.
2. Είμαι ήδη χρήστης του TAXISnet, αλλά έχω ξεχάσει τους κωδικούς πρόσβασης. Τι θα πρέπει να κάνω;
Στην περίπτωση που είστε ήδη χρήστης του TAXISnet, αλλά έχετε ξεχάσει το username σας ή έχετε ξεχάσει τον κωδικό και τον κλειδάριθμό σας, ή έχετε απενεργοποιήσει τον λογαριασμό σας και θέλετε να τον ενεργοποιήσετε, θα πρέπει στις υπηρεσίες Πιστοποίησης να επιλέξετε «Επανεγγραφή». Για την επανεγγραφή σας θα ακολουθηθεί η ίδια διαδικασία με αυτήν της αρχικής εγγραφής.
3. Θέλω να δηλώσω προστατευόμενα μέλη. Ποιον πίνακα συμπληρώνω;
Θα πρέπει να συμπληρώσετε τον πίνακα 9 με τα στοιχεία των προστατευόμενων μελών που σας βαρύνουν και αυτόματα θα συμπληρωθεί ο πίνακας 3 με τον αριθμό των τέκνων. Συμπληρώστε υποχρεωτικά τον ΑΜΚΑ για όλα τα τέκνα σας και επιπλέον τον ΑΦΜ για τα ενήλικα μέλη.
4. Εχω αλλάξει κύρια κατοικία μέσα στο 2012. Πώς το δηλώνω;
Θα επιλέξετε το κίτρινο πλαίσιο και θα εισαγάγετε και τα στοιχεία της άλλης κατοικίας, θα τη χαρακτηρίσετε, θα την καταχωρίσετε και θα επιλέξετε μεταφορά στη δήλωση. Τέλος, θα επιλέξετε την τελευταία κύρια κατοικία και ξανά μεταφορά στη δήλωση. Τα στοιχεία της τελευταίας κύριας κατοικίας θα εμφανισθούν στον πίνακα 5.1α, ενώ το ποσό της αντικειμενικής δαπάνης της άλλης κύριας κατοικίας θα μεταφερθεί στον κωδικό 707 για τον υπόχρεο και 708 για τη σύζυγο.
5. Πώς θα συμπληρώσω τη δήλωσή μου όταν είμαι φιλοξενούμενος;
Σε περίπτωση φιλοξενίας αναγράψτε στον κωδικό 801 τον ΑΦΜ του προσώπου που σας φιλοξενεί και συμπληρώστε τους κωδικούς 092, 091 και 097.
Πηγή: Έθνος