Skip to main content

«Κλείνει» η συμφωνία για ΔΕΣΦΑ

Ενα βήμα πριν από το κλείσιμο της συμφωνίας για την πώληση της ΔΕΣΦΑ στην κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar βρίσκεται το ΤΑΙΠΕΔ,

καθώς οι Αζέροι αύξησαν το τίμημα στα 400 εκατ. ευρώ, ύστερα από τις διαπραγματεύσεις με το Ταμείο και τους συμβούλους αποκρατικοποίησης, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές.

Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους, το αρχικό τίμημα της Socar, της μόνης που κατέθεσε προσφορά, ήταν 305 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 330 εκατ. ευρώ της αποτίμησης, πράγμα που εξηγεί την αμηχανία με την οποία έγινε δεκτή η αρχική προσφορά.

Για το 66%
Το ποσό αφορά το υπό πώληση 66% των μετοχών της μέχρι σήμερα 100% θυγατρικής της ΔΕΠΑ, της ΔΕΣΦΑ, Διαχειριστή και ιδιοκτήτη των αγωγών αερίου και των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα.

Το Δημόσιο σκοπεύει να διατηρήσει το 34% της εταιρείας, ενώ από την πώληση θα εισπράξει περί τα 188 εκατομμύρια ευρώ, αφού από το 66% του μεριδίου που αλλάζει χέρια, στο Δημόσιο ανήκει το 31% και το υπόλοιπο 35% ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια.

Εκτίμηση
Τα ΕΛΠΕ είχαν διαθέσει τις μετοχές τους προς πώληση μαζί με αυτές του ελληνικού δημοσίου.

Ας σημειωθεί, ωστόσο, ότι μέχρι το ναυάγιο του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, πληροφορίες τοποθετούσαν τη συντηρητικότερη αποτίμηση της ΔΕΣΦΑ κοντά στα 600 εκατ. ευρώ ή περίπου στα 400 εκατομμύρια ευρώ για το υπό πώληση 66% των μετοχών. Η πώληση της ΔΕΣΦΑ θεωρείται καθοριστικής σημασίας για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, το οποίο έδειξε να εκτροχιάζεται μετά την αποτυχία της ΔΕΠΑ.

Κυβερνητικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΦΑ θα δώσει άλλο αέρα στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, που τρόικα και ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκουν να γίνει το ταχύτερο δυνατόν, ενδεχομένως το φθινόπωρο.

Κλίμα
Στόχος πάντως ως τότε είναι να έχει αποκλιμακωθεί και το πρόβλημα με τα αλυσιδωτά χρέη στην αγορά ηλεκτρισμού, που «κτυπούν» στη ΔΕΠΑ, οπότε να διαμορφωθεί ένα καλύτερο κλίμα για την ιδιωτικοποίηση, ικανό να προσελκύσει και το ενδιαφέρον ευρωπαϊκών εταιρειών. Ανάλογη λογική ακολουθεί η πώληση των ΕΛΠΕ, που ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ και της ΔΕΣΦΑ.

Εν τω μεταξύ ως το τέλος του μήνα, αναμένεται να έχει επιλεγεί ο αγωγός που θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να έχει ποντάρει πολλά στον αγωγό ΤΑΡ, το ένα από τα δύο πρότζεκτ που διεκδικεί το χρίσμα. Ο ΤΑΡ ακολουθεί τη διαδρομή από τους Κήπους, στα ελληνο-τουρκικά σύνορα ως την Αλβανία και από εκεί με υποθαλάσσια σύνδεση στην Ιταλία, ενώ ο ανταγωνιστικός Νabucco West, παρακάμπτει πλήρως τη χώρα μας, καθώς κινείται από τα τουρκο-βουλγαρικά σύνορα ως την Αυστρία.

Συνάντηση Αλίεφ - Μπαρόζο
Την Παρασκευή, 21 Ιουνίου, πρόκειται να συναντηθούν στις Βρυξέλλες ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ με τον πρόεδρο της Κομισιόν Ζοζέ Εμανουέλ Μπαρόζο και εκτιμάται ότι θα υπάρξει ενημέρωση σχετικά με την τελική επιλογή του αγωγού.

Ρωσική εφημερίδα πάντως έγραψε ότι ο Nabucco West έχει το προβάδισμα.

Η Socar συμμετέχει στην κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ που αναπτύσσει το ομώνυμο κοίτασμα του Αζερμπαϊτζάν και η οποία είναι υπεύθυνη για την επιλογή του αγωγού.

Μαζί με άλλες δύο εταιρείες της κοινοπραξίας, τη BP και τη γαλλική Total έχουν οψιόν για την απόκτηση ως του 50% των μετοχών του ΤΑΡ, σε περίπτωση που κερδίσει το έργο. Ανάλογη συμφωνία, η κοινοπραξία έχει και με τον Nabucco West.

Mέτοχοι του ΤΑΡ είναι η ελβετική Axpo, η νορβηγική Statoil με 42,5% η κάθε μία και η γερμανική E-on με 15%.

Το ποσοστό
Το ποσό αφορά το υπό πώληση 66% των μετοχών της μέχρι σήμερα 100% θυγατρικής της ΔΕΠΑ, του ΔΕΣΦΑ, διαχειριστή και ιδιοκτήτη των αγωγών αερίου και των εγκαταστάσεων υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα.

Το Δημόσιο
Το Δημόσιο σκοπεύει να διατηρήσει το 34% της εταιρείας, ενώ από την πώληση θα εισπράξει περί τα 188 εκατ., αφού από το 66% του μεριδίου που αλλάζει χέρια, στο Δημόσιο ανήκει το 31% και το υπόλοιπο 35% ανήκει στα ΕΛΠΕ.

Η πώληση της ΔΕΣΦΑ θεωρείται καθοριστικής σημασίας για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, το οποίο έδειξε να εκτροχιάζεται μετά την αποτυχία της ΔΕΠΑ.

Πηγή: Ημερησία

Εγγραφείτε στο newsletter του
Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.