Skip to main content

ΕΑΣ και ΚτΠ δεν δίνουν λογαριασμό σε κανέναν

Η ΕΑΣ και η ΚτΠ δεν έδωσαν –τουλάχιστο εγκαίρως– λογαριασμό, ως όφειλαν, για την πορεία του προϋπολογισμού τους το πρώτο εξάμηνο του 2013. 

Πολλές άλλες «ξέφυγαν» από τους οικονομικούς τους στόχους: μία από τις αιτίες  είναι η κρίση και οι χαμηλές εισπράξεις για τις μεταφορικές εταιρείες, αλλά και αστοχίες και καθυστέρηση στην κρατική χρηματοδότηση για άλλες.  Οι αποκλίσεις είναι στις πιο πολλές διψήφιες αλλά το συνολικό αποτέλεσμα «σώζεται» από την πολύ καλύτερη από την προβλεπόμενη πορεία του ΟΣΕ.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την επίσημη καταγραφή που υποχρεούται βάσει μνημονίου να κάνει η αρμόδια διεύθυνση ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομικών για την παρακολούθηση επίτευξης στόχων εκτέλεσης προϋπολογισμών των 11 επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ, το α΄ εξάμηνο του 2013 (σημ. ήταν 12 μαζί με την ΕΡΤ που καταργήθηκε).

Σύμφωνα με το υπουργείο «τα στοιχεία αφορούν τις ΔΕΚΟ του κεφ. Α΄ του Ν. 3429/2005 που οφείλουν μεταξύ άλλων  να συμμορφώνονται απαρέγκλιτα προς τις  αποφάσεις της Διϋπουργικής Επιτροπής  η οποία αποφασίζει για την εξειδίκευση της οικονομικής πολιτικής σε αυτές, να τηρούν την εισοδηματική, τιμολογιακή και δανειοληπτική πολιτική της κυβέρνησης. Οφείλουν  να καταρτίζουν τα σχέδια των ετήσιων προϋπολογισμών,  και να αποστέλλουν σε μηνιαία, τριμηνιαία και ετήσια βάση τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόντων Υπουργείων. Σε περίπτωση που παρατηρείται αρνητική απόκλιση μεγαλύτερη του 10% στο τριμηνιαίο ισοζύγιο τα υποβαλλόμενα οικονομικά στοιχεία πρέπει να συνοδεύονται από αιτιολόγηση των αποκλίσεων. Πρέπει να προσδιορίζονται αντικειμενικοί λόγοι, εξωγενείς παράγοντες καθώς και διαδικασία αναθεώρησης των εγκεκριμένων προϋπολογισμών όταν απαιτείται».

Τι δείχνουν σύμφωνα με το απολογισμό του υπουργείου Οικονομικών τα στοιχεία εξαμήνου.

Η αρνητική απόκλιση μεταξύ των πραγματοποιήσεων και των εγκεκριμένων στόχων του α΄ εξαμήνου 2013 για το σύνολο των 9 από τις 11 επαναταξινομημένες Δ.Ε.Κ.Ο., που υπάγονται στις διατάξεις του Ν. 3429/2005, είναι της τάξεως του 2,81%, παρουσιάζουν δηλαδή απόκλιση μικρότερη του 10%. «Λείπουν τα οικονομικά στοιχεία για τις εταιρείες Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και Κοινωνία της Πληροφορίας, οι οποίες δεν έχουν υποβάλλει ακόμα στην Δ/νση Δ.Ε.Κ.Ο. τα εν λόγω στοιχεία» αναφέρεται.

Σύμφωνα με τα αναλυτικά οικονομικά στοιχεία και τις αιτιολογήσεις των αρνητικών αποκλίσεων που απέστειλαν οι φορείς, παρατηρούνται κατά περίπτωση τα εξής:

* Στην εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, η ποσοστιαία αρνητική απόκλιση του ισοζυγίου της τάξεως του 20,33% οφείλεται σε υστέρηση των εσόδων κατά 10,66% η οποία είναι σημαντικά υψηλότερη της υστέρησης των δαπανών οι οποίες μειώθηκαν μόνο κατά 4,58%. Ειδικότερα οφείλεται στο ότι οι επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 7,3 εκατ. ευρώ και τα Λοιπά Έσοδα κατά 1,9 εκατ. ευρώ στο α΄ εξάμηνο του 2013, καθώς και στον ετεροχρονισμό των εκταμιεύσεων από το ΠΔΕ κατά  10 εκατ. ευρώ.

* Όσον αφορά την εταιρεία ΕΡΓΟΣΕ, η ποσοστιαία αρνητική απόκλιση του ισοζυγίου της τάξεως του 69,52% οφείλεται σε υστέρηση των εσόδων κατά 60,18%, η οποία είναι υψηλότερη της υστέρησης των δαπανών η οποία μειώθηκε κατά 59,97%. Επισημαίνεται ότι η ΕΡΓΟΣΕ τιμολογεί βάσει σύμβασης με τον ΟΣΕ τις λειτουργικές δαπάνες του ΟΣΕ πλέον 10%. Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ, όσον αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΣΕ που εκτελεί, δεν συμπεριλαμβάνει στον απολογισμό εξαμήνου ποσά προκαταβολών, ΦΠΑ και λειτουργικών εξόδων που αντιθέτως εμπεριέχονται στο στόχο του συνόλου του επενδυτικού προγράμματος των 350 εκατ. ευρώ. «Η υπέρβαση κατά 15,70% του λογαριασμού 60 οφείλεται πέραν των άλλων και σε καταβολή αναδρομικών ύψους 276,1 χιλ. ευρώ με απόφαση Δ.Σ». Στα διάφορα έξοδα η υπέρβαση οφείλεται σε καταβολή Φ.Π.Α. ύψους 155 χιλ. παρελθόντων ετών βάσει δικαστικών αποφάσεων. Με την αφαίρεση των ανωτέρω αιτιών θα υπήρχε απόκλιση στο ισοζύγιο της τάξεως του -4,65% αντί του -69,52%.

* Στην εταιρεία Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ), η ποσοστιαία αρνητική απόκλιση του ισοζυγίου της τάξεως του  189,88% οφείλεται αποκλειστικά σε υστέρηση των εσόδων κατά 39,50% η οποία είναι σημαντικά υψηλότερη της υστέρησης των δαπανών οι οποίες μειώθηκαν μόνο κατά 14,53%.  «Ειδικότερα, δεν πραγματοποιήθηκε η προβλεπόμενη εκταμίευση του Μαΐου και του Ιουνίου σύμφωνα με όσα είχαν προβλεφθεί στα αντίστοιχα μεγέθη του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τρέχοντος έτους». Οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες  α΄ εξαμήνου καλύφθηκαν από το υπόλοιπο χρήσης έτους 2012, όπως αυτό διαμορφώθηκε στις 31-12-2012.

* Όσον αφορά την εταιρεία ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Α.Ε. (ΟΣΥ), η ποσοστιαία αρνητική απόκλιση του ισοζυγίου της τάξεως του 41,63% οφείλεται σε υστέρηση των εσόδων έναντι του στόχου κατά 17,88% η οποία είναι σημαντικά υψηλότερη της υστέρησης των δαπανών οι οποίες μειώθηκαν μόνο κατά 11,37%. Ειδικότερα τα έσοδα είναι μειωμένα έναντι του στόχου από τη μείωση του συγκοινωνιακού έργου λόγω της κρίσης. Οι ανελαστικές δαπάνες των ανταλλακτικών, καυσίμων και αναλωσίμων είναι αυξημένες κατά 23,04% λόγω υποχρέωσης εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου.  

* Όσον αφορά στην εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ποσοστιαία αρνητική απόκλιση του ισοζυγίου της τάξεως του 94,97% οφείλεται σε υστέρηση των εσόδων κατά 21,31% η οποία είναι σημαντικά υψηλότερη της υστέρησης των δαπανών οι οποίες μειώθηκαν μόνο κατά 3,62%. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αντλήθηκαν από προσωρινό ισοζύγιο περιόδου Ιουνίου 2013  και ενδέχεται να μεταβληθούν. Στη διαμόρφωση του εν λόγω αποτελέσματος συνέβαλε η μη εισέτι αύξηση των εισιτηρίων, η μείωση της επιβατικής κίνησης λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης και η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης έργων υποδομής στο Θριάσιο πεδίο ώστε να επιταχυνθεί η έλευση της εταιρείας Cosco όπως προβλέπει σχετική σύμβαση, η οποία θα επιφέρει τα αυξημένα έσοδα.

«Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για τη δαπάνη μισθοδοσίας του α΄ εξαμήνου, η οποία για το σύνολο των 9 επαναταξινομημένων Δ.Ε.Κ.Ο. σημειώνει μείωση έναντι του στόχου κατά 7,68%» αναφέρει το υπουργείο.  «Επισημαίνεται, ότι οι όποιες αστοχίες εκ μέρους των φορέων μπορούν να δικαιολογηθούν εν μέρει από το γεγονός του πρώτου έτους εφαρμογής της διαδικασίας στοχοθεσίας».

Πηγή:www.capital.gr

Εγγραφείτε στο newsletter του
Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών