Skip to main content

315 εταιρείες μιλούν για το "τέρας" της κρατικής μηχανής

Είναι ίσως η πρώτη φορά που με συστηματικό τρόπο καταγράφεται η άποψη των ίδιων των εταιρειών για τις σχέσεις τους με το δημόσιο, μέσω μιας έρευνας που φιλοδοξεί να αποτελέσει τη βάση για τη διαχρονική αποτύπωση και ανάλυση του διαχρονικού... «βραχνά» για το επιχειρείν που λέγεται λειτουργία του κρατικού τομέα.
 
Τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας, που γίνεται με την αξιοπιστία και το κύρος του ΣΕΒ, αποκαλύπτει το «Κ»: οι επιχειρήσεις βαθμολογούν κάτω από τη βάση τις επιδόσεις του δημόσιου τομέα, επισημαίνουν ως κυρίαρχο πρόβλημα την αδιαφάνεια, όμως ταυτόχρονα στέλνουν μήνυμα ότι επιθυμούν την ύπαρξη ενός κράτους λειτουργικού, παραγωγικού και αποδοτικού ως προϋπόθεση για τη δημιουργία ενός φιλικού για τις επιχειρήσεις περιβάλλοντος. Στην ουσία, το μήνυμα που εκπέμπεται είναι ότι η αγορά δεν απορρίπτει το Δημόσιο, αλλά, αντίθετα, επιθυμεί ένα αξιόπιστο κράτος ως πολύτιμο εταίρο για τη δημιουργία ενός φιλικού προς το επιχειρείν περιβάλλοντος.
 
Κάτω από την ευρεία ταμπέλα της γραφειοκρατίας, οι επιχειρήσεις βλέπουν τη βασικότερη δυσλειτουργία του Δημοσίου, ενώ τοποθετούν χαμηλά την αξιοπιστία, την εξυπηρέτηση και το ενδιαφέρον των κρατικών υπηρεσιών. 
 
Όμως, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά από τα ευρήματα της έρευνας, το επίπεδο προσδοκίας είναι υψηλό και εκτιμάται ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης για ένα καλύτερο Δημόσιο. Για παράδειγμα, οι εταιρείες θεωρούν ότι υπάρχει κακή οργάνωση και ελλιπής συνεργασία μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών, ωστόσο απαντούν ότι η αιτία για τη δυσλειτουργία εντοπίζεται στη λάθος κατανομή και όχι σε ελλείψεις προσωπικού. Και, βέβαια, οι επιχειρήσεις δίνουν άσχημο βαθμό στον δείκτη διαφάνειας στη λειτουργία του Δημοσίου, ενώ, στον αντίποδα, η μεγαλύτερη ικανοποίηση παρατηρείται στο κομμάτι των υποδομών. 
 
Πιο αναλυτικά, ο βαθμός με τον οποίο οι επιχειρήσεις δηλώνουν δυσαρεστημένες, αξιολογώντας τη συνολική ικανοποίησή τους από τις δημόσιες υπηρεσίες στην Ελλάδα, στην κλίμακα 0-100, είναι 40. Όσο για το τι περιμένουν από το Δημόσιο; Οι επιχειρήσεις βαθμολογούν την προσδοκία τους με 80 στην κλίμακα 0-100, δείχνοντας ότι υπάρχει ζήτηση για έναν δημόσιο τομέα υψηλών προδιαγραφών και απαιτήσεων.
 
Επίσης, οι επιμέρους δείκτες ποιότητας της έρευνας δείχνουν ότι η δημόσια διοίκηση συγκεντρώνει χαμηλή βαθμολογία στους δείκτες αξιοπιστίας (38/100), εξυπηρέτησης (39/100) και ενδιαφέροντος (39/100). Οριακά δυσαρεστημένες είναι οι επιχειρήσεις από τις υποδομές των δημοσίων υπηρεσιών, ενώ σχετικά πιο θετική άποψη καταδεικνύει η βαθμολογία του δείκτη εμπιστοσύνης (44/100, με βάση για τη θετική άποψη το 40).
 
Προβλήματα
Το βαρόμετρο κατέγραψε προβλήματα στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, όπως: 
 
- Δεν ανταποκρίνεται πάντα με ακρίβεια και αξιοπιστία στα αιτήματα των επιχειρήσεων (Αξιοπιστία)
- Συχνά δεν διαθέτει πελατοκεντρική φιλοσοφία. Δεν κατανοεί επαρκώς τις ειδικές/εξατομικευμένες ανάγκες των επιχειρήσεων (Ενδιαφέρον)
- Δεν χαρακτηρίζεται για την αποτελεσματική και ταχεία εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων. Το ωράριο των Δημόσιων Υπηρεσιών δεν φαίνεται να εξυπηρετεί (Εξυπηρέτηση) 
- Αντίθετα, οι επιχειρήσεις αξιολογούν θετικά τη δημόσια διοίκηση ως προς την ικανότητα και την εμπειρία των υπαλλήλων (Εμπιστοσύνη), που αποτελούν, όμως, μέρος ενός ανεπαρκούς συστήματος
 
Η μεγαλύτερη δυσαρέσκεια για τη συνολική λειτουργία του Δημοσίου καταγράφεται στον κλάδο των κατασκευών και την παροχή των υπηρεσιών, ενώ, αντίθετα, οι πιο «ικανοποιημένες» εμφανίζονται οι εταιρείες από τους κλάδους των ιχθυοκαλλιεργειών, της ενέργειας και των ορυχείων.
 
Διαφάνεια 
Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δήλωσε δυσαρεστημένη από το επίπεδο διαφάνειας στις δημόσιες υπηρεσίες, κάτι που καταδεικνύει, άλλωστε, και η πολύ χαμηλή βαθμολογία του σχετικού δείκτη (33 βαθμοί). Οι πιο δυσαρεστημένες εταιρείες εμφανίζονται εκείνες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των κατασκευών, γεγονός που είναι πολύ πιθανό να οφείλεται στην εμπλοκή των εταιρειών του κλάδου σε διαδικασίες δημόσιων προμηθειών.
 
Ιεράρχηση
Ως προς την ιεράρχηση των προβλημάτων για την επιχειρηματικότητα, μεγαλύτερο αξιολογείται η γραφειοκρατία (17,38%), ακολουθούν οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία (13,6%), η ελλιπής συνεργασία μεταξύ φορέων (12,88%), η διαφοροποίηση στον τρόπο ερμηνείας της νομοθεσίας από τις υπηρεσίες (11,51%), η αδιαφάνεια στις συναλλαγές (10,65%). Αντίθετα, δεν αξιολογούνται ως πρόβλημα οι ελλείψεις σε προσωπικό (μόλις το 6,22% θεωρεί ότι είναι πρόβλημα η υποστελέχωση).
 
Τέλος, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια αξιολογούν πιο αρνητικά τον δημόσιο τομέα.
 
Ταυτότητα
Η έρευνα είναι η πρώτη που πραγματοποιήθηκε από το Παρατηρητήριο Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος του ΣΕΒ και θα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, δηλαδή τα ευρήματά της φέτος θα δημιουργήσουν μια βάση αναφοράς για την αξιολόγηση του δημόσιου τομέα από τις επιχειρήσεις. Οι συμμετέχοντες έφτασαν τους 315, εκ των οποίων οι εταιρείες ήταν το 95% και οι επιχειρηματικοί φορείς το 5%. Η προέλευση ήταν από την Αττική (42%), την Κεντρική Μακεδονία (14%) και την περιφέρεια με αναλογικό δείγμα. Ανά κλάδο, συμμετείχαν επιχειρήσεις από παροχή υπηρεσιών (28,5%), μεταποιητικές βιομηχανίες (20,8%), χονδρικό και λιανικό εμπόριο (16,8%), ξενοδοχεία (7%), κατασκευές (6,8%), υγεία (4%), εκπαίδευση (3%), πληροφορική (2%), μεταφορές & logistics (2,7%) καύσιμα και ενέργεια (2,3%), ορυχεία και λατομεία (2,3%), ιχθυοκαλλιέργειες (1,7%) και άλλες κατηγορίες (2%). 
 
Ανά μέγεθος συμμετείχαν μεγάλες άνω των 249 ατόμων (27%), μεσαίες 50-249 ατόμων (27%), μικρές 10-49 ατόμων (27%) και πολύ μικρές κάτω από 10 άτομα (19%). Το Παρατηρητήριο είναι νέος θεσμός, που ιδρύθηκε το 2012 από τον ΣΕΒ, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου για την προώθηση πολιτικών για την κοινωνική πρόοδο και ανάπτυξη. Μεταξύ των στόχων του είναι η ανάδειξη των εμποδίων και των προβλημάτων στην επιχειρηματικότητα, η αξιολόγηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η διατύπωση προτάσεων, η προώθηση αλλαγών, η διαβούλευση και η συνεργασία με τη δημόσια διοίκηση, την επιστημονική και επιχειρηματική κοινότητα.
 
Πηγή:www.capital.gr
Εγγραφείτε στο newsletter του
Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών