Skip to main content

ΠΡΟΤΑΣΗ Λ.Σ.Α. ΓΙΑ ΕΝΑ ΑΠΛΟ - ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ KAI ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Προς
Υπουργείο Οικονομικών
Α) Υπουργό Οικονομικών, κο Στουρνάρα Ιωάννη
Β) Υφυπουργό Οικονομικών, κο Μαυραγάνη Γεώργιο
Γ) Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, κο Θεοχάρη Χάρη

 

Κοινοποίηση
•    Ο.Ε.Ε. (Οικονομικό Επιμελητήριο)
•    Σ.Ε.Λ.Π.Ε. (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος)
•    Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ)
•    Ε.Β.Ε.Α. (Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ελλάδος)
•    Ε.Ε.Δ.Ε. (Ελληνική Εταιρία Διοικήσεως Επιχειρήσεων)
•    Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Ελλάδος)
•    Ε.Σ.Ε.Ε. (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου)
•    Ε.Ε.Α. (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών)
•    Ε.Ε.Π. (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Πειραιά)
•    Ε.Β.Ε.Π. (Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς)
•    Β.Ε.Α. (Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθηνών)
•    Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
•    Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά
•    Ένωση Ελλήνων Φορολογούμενων
•    Οικονομικές Εφημερίδες

Αθήνα, 05 Μαρτίου 2014

ΠΡΟΤΑΣΗ Λ.Σ.Α.
ΓΙΑ ΕΝΑ ΑΠΛΟ - ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟ KAI
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ


Α.  ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Κατά την άποψη του Λ.Σ.Α. ένα φορολογικό σύστημα, θα πρέπει να διέπεται από τις εξής βασικές αρχές:

1.    Να είναι απλό και κατανοητό χωρίς αλληλοσυγκρουόμενες διατάξεις,
2.    Να έχει χρονικό ορίζοντα δεκαετίας,
3.    Να εξασφαλίζει τη φορολογική δικαιοσύνη μέσω του προσδιορισμού της πραγματικής φοροδοτικής ικανότητας έκαστου,
4.    Να περιορίζει τη φοροδιαφυγή και να επιβάλει αυστηρές ποινές για όσους συλληφθούν να φοροδιαφεύγουν,
5.    Να συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μέσω κινήτρων και επιδοτήσεων σε νέες και καινοτόμες επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Β.  ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

Προσδιορισμός Φορολογητέου Εισοδήματος

i.    Σκέλος εσόδων

  • Ο φορολογούμενος θα πρέπει να δηλώνει συνολικά τα ετήσια εισοδήματά του και να δικαιολογεί την προέλευση αυτών αναλυτικά κατά πηγή εισοδήματος και φορέα. Αυτοτελή φορολόγηση εσόδων δεν θα υπάρχει καθώς και προκαταβολή επόμενου έτους.


ii.    Σκέλος εξόδων

  • Πλήρης αναγνώριση όλων των δαπανών των φορολογουμένων και έκπτωσή τους από το εισόδημα κατά 100%. H διαφορά ΕΣΟΔΑ – ΕΞΟΔΑ θα αποτελεί το φορολογητέο εισόδημα του φυσικού προσώπου και το οποίο θα φορολογείται με ένα συντελεστή της τάξεως του 25%. Σε περίπτωση που τα έξοδα είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα ο φορολογούμενος θα καλείται να δικαιολογήσει το άνοιγμα και σε περίπτωση αδυναμίας του, θα φορολογείται για το άνοιγμα αυτό με συντελεστή 45%.

Μερικά από τα θετικά χαρακτηριστικά του ανωτέρω φορολογικού συστήματος είναι κατά την άποψη μας τα εξής:

α) καθιστά τη φοροδιαφυγή ασύμφορη καθ’ όσον δημιουργεί ισχυρά αντικρουόμενα συμφέροντα. Το μεν ΕΞΟΔΟ το χρειάζεται ο αγοραστής (δικαιολογεί έξοδα), το δε ΕΣΟΔΟ το ‘χει ανάγκη ο πωλητής (δικαιολογεί έσοδα).

β) προσδιορίζεται σε μεγάλο βαθμό η φοροδοτική ικανότητα εκάστου και έτσι εξασφαλίζεται φορολογική δικαιοσύνη.

γ) είναι απλό και κατανοητό σύστημα, χωρίς δαιδαλώδεις διατάξεις.

δ) αυξάνει τη ρευστότητα στην αγορά με την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων και της προκαταβολής του επόμενου έτους.

Η ΠΟΛ. 1050/17-02-2014 να έχει εφαρμογή από 01/01/2014 σε όλους τους φορολογούμενους πολίτες σαν δήλωση εισοδήματος. Στην ουσία, τον έλεγχο τον κάνει ο λογιστής με την ανάλογη αμοιβή και όχι ο ελεγκτής. Στη συνέχεια, ο λογιστής αποστέλλει τα στοιχεία στο Υπ. Οικονομικών. Με τη σειρά του, το Υπ. Οικονομικών προωθεί τα αρνητικά στοιχεία προς έλεγχο και φορολογεί με ποσοστό 45% το ποσό που δεν έχει καλυφθεί από το φορολογούμενο πολίτη. Επομένως, η φορολογική δήλωση γίνεται σε ένα έντυπο.

Οπωσδήποτε το περιγραφόμενο φορολογικό σύστημα εκτός από τα θετικά χαρακτηριστικά έχει και αρνητικά. Η συνισταμένη όμως του συστήματος, μόνο θετικά αποτελέσματα, θα έχει στην επιχειρηματικότητα και κατ’ επέκταση στην οικονομία της χώρας.

Γ.  ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

  • Ο προσδιορισμός των κερδών των νομικών προσώπων θα γίνεται λογιστικά.
  • Πλήρης αναγνώριση των δαπανών των νομικών προσώπων κατά 100%. Μη εκπιπτόμενες δαπάνες δεν θα υπάρχουν.
  • Ο φορολογικός συντελεστής σε επίπεδο νομικών προσώπων θα είναι 15%, μικρότερος του συντελεστή των φυσικών προσώπων με το αιτιολογικό ότι η επιχειρηματικότητα εμπεριέχει ρίσκο και η ανταμοιβή του ρίσκου είναι το κέρδος της επιχείρησης.
  • Τα διανεμόμενα κέρδη στους εταίρους – μετόχους θα είναι αφορολόγητα.
  • Δε νοείται ζημιά για πάνω από δύο χρόνια, εκτός αν καλύπτονται οι ζημιές από κέρδη προηγούμενων ετών.

 

Δ.  Φ.Π.Α.

Ο ανώτερος συντελεστής Φ.Π.Α. που ισχύει σήμερα για αγορά αγαθών και υπηρεσιών είναι 23%, που θεωρείται απ’ όλους πάρα πολύ υψηλός. Θα πρέπει, κατά την άποψη μας, να μειωθεί στο επίπεδο του 15% με αντίστοιχη μείωση και των υπόλοιπων συντελεστών. Η κίνηση αυτή θα τονώσει την κατανάλωση και την ρευστότητα στην αγορά. Επιπρόσθετα, θα μπορούσαμε σε ορισμένους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, τους οποίους θεωρούμε όχημα για την περαιτέρω ανάπτυξη της χώρας, να τους απαλλάξουμε από την επιβολή Φ.Π.Α. ή να επιβάλλουμε ένα συντελεστή πολύ χαμηλό.

Ε.   ΑΚΙΝΗΤΑ – ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ

  • Τα αστικά ακίνητα τα οποία δεν αποφέρουν εισόδημα δεν φορολογούνται και επιβαρύνονται μόνο με δημοτικά τέλη. Οι μεταβιβάσεις ακινήτων φορολογούνται με ένα χαμηλό συντελεστή έτσι ώστε να είναι εύκολη η εμπορευματοποίησή τους.
  • Τα καλλιεργούμενα αγροτεμάχια να έχουν πλήρη απαλλαγή από οποιοδήποτε φόρο ή τέλος, ενώ αντιθέτως τα ακαλλιέργητα, εάν δεν εκμισθώνονται, να επιβαρύνονται με ένα μικρό τέλος.
  • Τέλος, η μεταβίβαση ακαλλιέργητων εκτάσεων για μια δεκαετία να μην επιβαρύνεται με οποιοδήποτε φόρο ή τέλος.
  • Όσον αφορά το περιουσιολόγιο, νομίζουμε ότι η αναγκαιότητά του είναι αδιαμφισβήτητη. Βεβαίως σε αυτό θα καταγράφονται τα σημαντικότερα περιουσιακάστοιχεία του φορολογούμενου και όχι τα μικρά και ασήμαντα.

Μας αρκούν τα παρακάτω:

  • Τραπεζικές καταθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού
  • Ακίνητα
  • Αυτοκίνητα – μηχανές – σκάφη – αεροσκάφη
  • Μετοχές, ομόλογα
  • Περιουσιακά στοιχεία μεγάλης αξίας.

 

ΣΤ. ΠΡΟΣΤΙΜΑ
Δεν υφίσταται λόγος να επιβάλλονται πρόστιμα, αφού το πλεονάζον εισόδημα φορολογείται με 45%.

Ζ. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Οπωσδήποτε οι προτάσεις αυτές δεν είναι μοναδικές, ούτε διεκδικούν το αλάθητο. Υπάρχουν και άλλες, πιθανόν, καλύτερες και πιο λειτουργικές. Εκεί όμως που πρέπει όλοι μας να δώσουμε το βάρος είναι ότι πλέον δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, όπου επικρατεί ένα χάος και δεν γνωρίζει κανείς τι ισχύει, τι άλλαξε και τι θα ισχύει προσεχώς.

 

Για να κατεβάσετε το αρχείο με τις προτάσεις, πατήστε εδώ.

Εγγραφείτε στο newsletter του
Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.