Skip to main content

Ερώτηση στη Βουλή: Φωτόπουλος Στυλιανός: «Προβλήματα εφαρμογής του Ν.4557/2018 και άμεση ανάγκη νομοθετικών παρεμβάσεων για τους λογιστές - φοροτεχνικούς»

Ερώτηση στη Βουλή: Φωτόπουλος Στυλιανός: «Προβλήματα εφαρμογής του Ν.4557/2018 και άμεση ανάγκη νομοθετικών παρεμβάσεων για τους λογιστές - φοροτεχνικούς»

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Αριθμ. Πρωτ. ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ:

Ημερομ. Κατάθεσης:



Αχαρνές, 28/11/2025

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Του:               Φωτόπουλου Στυλιανού, Βουλευτή Α’ Ανατολικής Αττικής

ΠΡΟΣ:           Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

ΘΕΜΑ:           «Προβλήματα εφαρμογής του Ν.4557/2018 και άμεση ανάγκη νομοθετικών παρεμβάσεων για τους λογιστές - φοροτεχνικούς»

 

 

Κύριε Υπουργέ,

Ο Ν.4557/2018, που θεσπίστηκε για την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, έχει οδηγήσει σε ένα πλαίσιο ακραίας ανασφάλειας και λειτουργικής παράλυσης χιλιάδες λογιστές-φοροτεχνικούς. Οι επαγγελματίες αυτοί, όντας πυλώνας της οικονομικής δραστηριότητας και αναγκαίος συνεργάτης της Πολιτείας, αντιμετωπίζουν, πλέον, τον κίνδυνο να βρεθούν εκτεθειμένοι, όχι για πραγματικές παραβάσεις, αλλά για “υποψίες”, με συνέπειες που αμφισβητούν βασικά συνταγματικά και δικονομικά δικαιώματα. Ο τρόπος εφαρμογής του Νόμου από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες έχει προκαλέσει εξαιρετικά σοβαρές στρεβλώσεις, καθώς, ο Πρόεδρος της Αρχής δύναται να διατάσσει ολική δέσμευση όλων των τραπεζικών λογαριασμών, τόσο των επιχειρήσεων, όσο και των λογιστών- συνεργατών τους.

Πρόκειται για μέτρο απόλυτα δυσανάλογο, αφού, επιβάλλεται, χωρίς προηγούμενη αποδεδειγμένη παράβαση, δίχως δικαστική κρίση, χωρίς εξατομίκευση, παρά μόνο με βάση την ύπαρξη «υπόνοιας». Το αποτέλεσμα είναι, επαγγελματίες με αποδεδειγμένα νόμιμα εισοδήματα να στερούνται πλήρως την πρόσβαση στην περιουσία τους, να αδυνατούν να πληρώσουν τις φορολογικές και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις και σε πολλές περιπτώσεις, να μην μπορούν να εξασφαλίσουν ούτε τα βασικά για τη διαβίωσή τους. Η ανακριτική διαδικασία μπορεί να διαρκέσει από 24 μήνες έως και 5 έτη, με τον επαγγελματία παγιδευμένο σε μια συνθήκη οικονομικής και επαγγελματικής εξόντωσης. Την ίδια στιγμή, η Πολιτεία δεν έχει προβλέψει κανέναν μηχανισμό προστασίας γι’ αυτές τις περιπτώσεις, με αποτέλεσμα, οι λογιστές που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στις δεσμεύσεις λογαριασμών να καθίστανται εκ των πραγμάτων και φορολογικά ανακόλουθοι, αφού, δεν μπορούν να πραγματοποιούν πληρωμές άνω των 500€ μέσω τραπεζικών συστημάτων, μισθούς εργαζομένων, μισθώματα κ.λπ.

Η πρόσφατη αποστολή εντολών ελέγχου από την ΑΑΔΕ, με τις οποίες απαιτείται η εφαρμογή διαδικασιών «δέουσας επιμέλειας», «ανάλυσης κινδύνου» και «συλλογής πληροφοριών» για το σύνολο των πελατών τους, επιτείνει την κατάσταση αυτή και επιχειρεί να μετατρέψει τους λογιστές σε μηχανισμό παρακολούθησης, στο πλαίσιο του Ν.4557/2018 για την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Ο συγκεκριμένος νόμος, όχι μόνο δεν επιλύει ουσιαστικά το πρόβλημα του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος, το οποίο ευδοκιμεί μέσα στις ίδιες τις νόμιμες δομές του οικονομικού συστήματος ( offshore εταιρείες εντός της ΕΕ, φορολογικοί παράδεισοι, ανεμπόδιστη κίνηση κεφαλαίων, επιχειρηματικοί όμιλοι με αποδεδειγμένη εμπλοκή σε διεθνή σκάνδαλα ), αλλά επιπλέον, φορτώνει δυσανάλογες και εξοντωτικές ευθύνες στους λογιστές, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με βαριές κυρώσεις για διαδικασίες, που δεν συνδέονται με το ουσιαστικό αντικείμενο της δουλειάς τους.

Ο Λογιστικός Σύλλογος Αθηνών (ΛΣΑ) έχει καταθέσει πρόταση τροπολογίας στο Υπουργείο σας, από τις 08/03/2024, η οποία παραμένει ανενεργή, παρά το γεγονός ότι, δια της πρότασης αυτής, προσφέρονται ισορροπημένες και απολύτως εφαρμόσιμες λύσεις για την ομαλοποίηση της κατάστασης. Ο ανωτέρω σύλλογος, με μια σειρά πρακτικών εργαλείων για την τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας, αποδεικνύει ότι, οι λογιστές επιδιώκουν συμμόρφωση, αλλά βεβαίως, όχι εις βάρος της επαγγελματικής τους ύπαρξης και των στοιχειωδών δικαιωμάτων τους.

Η αναγκαιότητα άμεσων παρεμβάσεων είναι πλέον επιτακτική. Η λειτουργία της αγοράς, η εύρυθμη οικονομική δραστηριότητα, η ασφάλεια δικαίου και η προστασία των επαγγελματιών δεν μπορεί να τίθενται υπό αίρεση από διαδικασίες που στηρίζονται σε υπόνοιες και επιβάλλουν ολική οικονομική νέκρωση σε ανθρώπους, που δεν έχουν καταδικαστεί για τίποτα.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επεξεργασία της ως άνω προταθείσας τροπολογίας του ΛΣΑ που κατατέθηκε στο Υπουργείο σας, στις 08/03/2024; Προτίθεστε να την υιοθετήσετε, άμεσα, εξασφαλίζοντας δίκαιη και ισότιμη αντιμετώπιση των λογιστών-φοροτεχνικών;
  2. Προτίθεστε να περιορίσετε σε ορθολογικά πλαίσια την εξουσία της ανωτέρω Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, ώστε η ολική δέσμευση λογαριασμών να μην επιβάλλεται αδιακρίτως και χωρίς δικαστική κρίση, αποφεύγοντας την εξόντωση επαγγελματιών, που δεν έχουν καμία αποδεδειγμένη παραβατική συμπεριφορά;
  3. Θα ληφθούν μέτρα για την άμεση εξέταση όλων των εκκρεμών υποθέσεων και για την καθιέρωση δεσμευτικής προθεσμίας προκειμένου για την έκδοση της τελεσίδικης απόφασης από τον εκάστοτε αρμόδιο Εισαγγελέα, ώστε να μην παραμένουν χιλιάδες επαγγελματίες σε ομηρία πολλών ετών;
  4. Προτίθεστε να θεσμοθετήσετε προστατευτικές διατάξεις για λογιστές των οποίων οι λογαριασμοί δεσμεύονται λόγω υποψίας, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους και να μη μετατρέπονται άνευ λόγου σε φορολογικούς παραβάτες;
  5. Ποια μέτρα προτίθεστε να λάβετε για την παροχή ψηφιακών εργαλείων, εκπαίδευσης και καθοδήγησης, που θα επιτρέψουν τη ρεαλιστική και ασφαλή εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας από τους λογιστές, σε αντικατάσταση της σημερινής ανεφάρμοστης και τιμωρητικής πρακτικής;

 

 

Ο ερωτών Βουλευτής

 ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ